Khamis, 7 Ogos 2014

Undi Tak Percaya Perlu Disegerakan Jika Mahu Khalid Letak Jawatan MB

    9:33:00 PTG   1 comment

Sham-Rahayu-Krisis-MB
SHAH ALAM - Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim masih boleh mengekalkan jawatannya sebagai Menteri Besar Selangor walaupun digantung atau digugurkan sebagai ahli PKR.

Penganalisis Perundangan Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Malaysia, Prof Madya Dr Sham Rahayu Ab Aziz berkata, tidak termaktub dalam amalan demokrasi di negara ini individu yang digugurkan dalam parti tidak boleh jadi menteri besar.

“Jika dilihat dari sudut perundangan, seseorang yang digantung atau dipecat dalam parti tidak ada masalah untuk menjadi Menteri Besar Selangor kerana beliau adalah Adun.

“Jadi tiada masalah jika Abdul Khalid enggan melepaskan jawatannya kerana beliau masih mendapat sokongan majoriti daripada ahli dewan,” katanya berhubung krisis perebutan kerusi Menteri Besar Selangor.


Beliau berkata, sekiranya PKR nekad mahu Abdul Khalid melepaskan jawatannya, ahli dalam dewan negeri perlu meluluskan usul atau membuat undi tidak percaya.

“Kalau parti tidak gembira dengan Abdul Khalid, ahli dewan negeri boleh guna alternatif itu.

“Hanya cara ini saja boleh memecat Abdul Khalid dan perkara ini tidak sepatutnya dilengah-lengahkan oleh PKR,” katanya.


Menurutnya, segala serangan berbentuk politik yang PKR lakukan ketika ini sebenarnya tidak sedikit pun menjejaskan Abdul Khalid kerana tindakan tersebut tidak berkaitan dengan amalan perundangan negara ini.

“Kalau hendak menggunakan tekanan politik untuk Abdul Khalid bersara...itu isu lain kerana perkara itu tiada kena mengena dengan isu undang-undang,” katanya.


Jelas Sham Rahayu, jika Abdul Khalid meletakkan jawatannya secara sukarela maka peletakan jawatan itu sah di sisi perundangan.

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
1 ulasan:
Write comments
  1. Salam,

    Kepada Ustaz Nasharuddin Tantawi, saya cadangkan biar Lim Guang Eng dari DAP teruskan niatnya untuk menyaman Ustaz.

    Walaupon semuanya pengomen di atas ketawakan saudara, termasok penulis, tetapi PERCAYALAH... Lim Guang Eng nie Gertak ajer lebih, dia tak akan berani Projek Mega nya di Pulau Pinang dijadikan bahan bacaan untuk semua orang, bagaimana, sebua company rm2.00 modal berbayar diluluskan kerajaan negeri.

    Walaupon Gah hanya pada nama, pentertaan konsortium di belakang seperti CRDD BUGC dan dua lagi local company, but as China Government Rulling, NOT any of its investment arm could transfer a borrowed monies from the Government Bank abroad with a proper documentation in hand such as, LOA, and other sort of documentation.

    Jadinya at the time of award, company sememangnya tak layak... Jadi kenapa Puak Pembangkang selalu menuduh Kerajaan Memberikan Kontrak kepada company RM2.00, (sebelum Sysrikat Induk memasokkan duit).. Jadi caranya adalah sama yang di amalkan oleh kerajaan Barisan Nasional..

    Mana kelebihan Guan Eng? Tak der, cara sama ikut BN, Rasuah? Tak Der? Bohong...

    Jadi ustaz, biar Guang Eng saman, hjadi umum boleh tahu berapa banyak company yg masuk...

    Apakah ada rundingan terus untuk kontrak sehingga Local Giant (yang juga ada giant Funder Company dibelakang) kalah kpd company RM2.00

    Bukalah Mata... Jangan percaya dan terima Gunag Eng cakap.. Jangan Jadi Bodoh

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.