Khamis, 6 Disember 2012

Koperal Jenain Bebas, Keluarga Aminulrasyid Kecewa Dalam Kesyukuran

    12:17:00 PG   14 comments


Sudah-sudah lah, mahkamah telah pun memutuskan bahawa Koperal Jenain tidak bersalah serta dibebaskan. Nak kecewa apa lagi,  yang pergi pastinya tak akan kembali. Buat apa lagi hendak ditangisi.

Septautunya, keluarga arwah ini lebih menyesali perbuatan ahli keluarga sendiri kerana membiarkan anak yang masih di bawah tanggungjawab dibiar lepas bebas tanpa sekatan dan larangan.

Tak perlu nak dipersoal inikah keadilan setalah ucapan syukur diafazkan kerana telah diberi peluang dan ruang menuntut hak dan keadilan. Itu maknaya, masih tak redha dengan ketentuan Illahi.

Jadi ibubapa biarlah bertanggungjawab, jangan hanya tahu buat anak saja. Bila dah jadi perkara macam ini, mula lah salahkan pihak itu dan pihak ini. Padahal silap dah salah sendiri tak pernah diinsafi.

Semoga perkara yang telah berlaku ini menjadi iktibar kepada kita semua yang bergelar ibu bapa. Awasi pergerakan anak-anak dan jangan terlalu memanjakan mereka. Jika kita lalai inilah akibatnya.

SHAH ALAM: Keluarga Aminulrasyid menzahirkan perasaan kecewa dan sedih apabila Mahkamah Tinggi hari ini membebaskan Koperal Jenain Subi yang menyebabkan kematian anaknya tahun lalu.

Ibu Aminulrasyid, Norsiah Mohamad berkata, beliau bersyukur kerana selama ini keluarganya diberi ruang untuk menuntut hak pengadilan namun kecewa dengan keputusan hakim.

"Inikah keadilan untuk Aminulrasyid? Di mana keadilan untuk anak saya? Jika ini keadilannya, saya ucapkan jutaan terima kasih kepada sistem kehakiman yang mengadili kes Aminulrasyid kerana sudah memberikan keadilan paling telus," katanya kepada BH Online ketika ditemui di rumahnya di Shah Alam, sebentar tadi.

Sementara itu, kakak Aminulrasyid, Aisyah Amzah berkata, beliau mewakili seluruh keluarganya sudah memaafkan Jenain namun mahu anggota polis itu datang ke rumah mereka dan meminta maaf di atas kejadian yang berlaku.

"Jika beliau katakan tembakan itu bukan niat untuk membunuh adik saya, datang ke rumah kami dan kami mahu tahu cerita di sebelah pihaknya pula," katanya.

Sumber: Berita Harian

Wak Jengkol

About Wak Jengkol

Author Description here.. Nulla sagittis convallis. Curabitur consequat. Quisque metus enim, venenatis fermentum, mollis in, porta et, nibh. Duis vulputate elit in elit. Mauris dictum libero id justo.

Previous
Next Post
14 ulasan:
Write comments
  1. Kena sedar kealpaan dan kesilapan mereka yang gagal mengambiltahu serta mengekang aktiviti anak sendiri. Polis hanya menjalankan tugas yang diamanahkan oleh rakyat untuk menjaga keselamatan umum. Ramai orang awam percaya polis telah bertindak dengan penuh kepercayaan bahawa yang dikejar merupakan orang yang melarikan dari sesuatu jenayah. Adakah mereka akan bersyukur sekiranya anggota polis dikenakan hukuman walaupun anggota tersebut tidak bersalah? Adakah mereka akan bersyukur kalau isteri dan anak-anak anggota tersebut terpisah dari suami dan ayah untuk suatu tempoh yang lama walaupun anggota tersebut tidak bersalah kerana menjalankan tugas dengan betul? Renung renungkan lah dan terima lah qadaq dan qadar ALLAH SWT.

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku setuju sangat...buang yg keruh ambil yg jernih....itu lebih baik...utk semua pihak...

      Padam
  2. Moral of the story: Jangan serah tugas menjaga anak kepada polis. kan da kena.

    BalasPadam
  3. sedekahje al-fatihah kepada arwah banyak2 doa bnyak2 kat dia mak oiiii....jg anak yg ada lani bapak oiii jgn jd bapok bila dgn anak..dan ucapkan tahniah kepada polistu

    BalasPadam
  4. da hadir bicara da tau puncanya, biasanya kita tidak akan mengaku kesilapan diri kita sendiri, jika di hukum mati pun ianya tidak mengambalikan yg telah pergi, budak kalau sekali cuba pandu kereta rasanya tak se cekap mcm apa yg di lapurkan..saperti saudara cakap Jangan biarkan Polis menjaga anak kita..mat rempit yg merempit mak bapak meka tahu anak meka tak ada lesen, tak ada road tax, ubah suai motosikal yg bapak atau mak dia belikan atau ada yg d curi tp mak apak buat tak tau, bila kemalangan mati, jawpan y kerap kita dengar itu peryama kali ana gunakan motosikal, bila polisjpj buat semakan saman berpuluh, hanya allah yg tahu dan akan balas dialam lain, di sana tanggung jwp mak bapak akan disoal , takziah dan syukur pd jamian..

    BalasPadam
  5. mmgla org slalu slhkan mak bapak klau sesuatu terjadi. saya juga mengalaminya. tp budak skrg masya allah pembelit sungguh. kita pusing ke kanan sekelip mata dia dah hilang berdesup. klau dia di ambil Allah mungkin itu yg terbaik sbb ingkar pada mak bapak. jgnla asik slhkan polis.itu dh tanggungjawab dia. mak bapak kena ingat anak yg pijak semut tak mati bila dah bercampur dgn kawan2 akan bertukar sama sekali karektornya. ini pengalaman saya sendiri. sebab itu seawal usia 16 thun saya ambil kan dia lesen supaya dia tak lari bila nmpk polis. alhamdulillah strategi berhasil. selalu jugak kena tahan tap sealunya lepas sebab dh ada lesen

    BalasPadam
  6. aku dah lama tahu yg polis ni tak bersalah...cuba tanya polis ni, masa dia keluar rumah nak pergi kerja, adakah dia berniat nak bunuh org pada malam itu....yg aku tahu & pasti, dia keluar pergi kerja atas dasar tanggung jawab dia sebagai seorang polis yg di amanahkan untuk melaksanakan undang undang....
    bagi aku kesalahan 100% terletak pada mangsa & ibu bapa yg tak mengambil tahu kemana mangsa pergi....
    standard mentaliti rakyat Malaysia...bila salah & terkantoi, tak akan mahu mengaku .....sedih & kecewa dgn keputusan mahkamah kunun....salah sendiri x mo ngaku...nasib baik melayu,redha dgn takdir ilahi... kalau yg kena tu kategori cina babi & keling mabuk todi... dah tentu puak puak ni akan berguling guling berdemo atas jalan raya siap di bantu oleh unit ANAL PAS lagi...kata polis zalim....pada hal salah sendiri....

    BalasPadam
  7. Betul tu Anon 7:26 AM...

    Bagi ibu bapa yang mempunyai anak yang tengah 'buas' hendak mencuba itu ini,sorokkan kunci motor, simpan kunci kereta. Ni anak anak di taman perumahan saya ni belum akil baligh dah vroom sana sini. Bila kita pandang, bertambah vroom lagi. Siap bawak adik lagi. Mak ayah tak kisah. Bila terjadi kes yang tak diingini...anak saya 'baik', 'orang tu' yg 'salah' sebab langgar anak saya.Jadi jika mahukan keadilan untuk diri kita, kita juga perlu adil pada orang lain.

    BalasPadam
  8. betul tu rafikastras. lagi satu kat desa pinggiran putra, sg.merab lagi ramai jenis budak-budak vroom motosikal. nak buat macam mana, mak bapak pun lebih kurang juga. yang bapak letak kenderaan bas atas jalan tar dalam taman lagi samseng. tak pakai otak. kalau ada polis buat round , mereka cabut termasuk lah mak bapak. kalau polis tak ada atau penguatkuasa majlis sepang tak ada, mereka-mereka inilah samseng sebenar. kekadang kematian yang disebabkan oleh kesamsengan seseorang adalah wajar juga agar orang lain tak kemalangan, zahir atau batin. apa ada pada kematian melainkan ianya adalah satu permulaan kepada hidup yang kekal- syurga atau neraka.

    BalasPadam
  9. yang dah pergi Redhalah dgn pemergiannya..Kpl Jenanin Subi dr awal lagi aku yakin tiada niat nak tembak mati budak tu..Yg Emak budak ni pun jgn nampak salah polis tu aje tgk salah diri sendiri..CUAI JAGA ANAK SAMPAI ANAK TAKDE LESEN BOLEH BAWAK KETA..jgn nak meraih simpati atas apa yg berlaku peluang utk dptkan keadilan telah diberi dan mahkamah telah membuat keputusan.

    BalasPadam
  10. Bagi fikiran nomal manusia, Kpl Jenanin takda sebab nak bunuh Aminulrasyid, pasal dia tak kenal pun budak itu dan takda apa apa sebab untuk dia membunuh budak itu, tapi niat dia satu untuk memberhentikan kereta yang di pandu laju supaya tidak membunuh orang lain atau berlaku kemalangan dan membunuh semua kawan-kawan yang berada dalam kereta tersebut,mungkin ada hikmah di sebalik kejadian ini,jika Aminulrasyid tidak terbunuh mungkin lebih ramai orang lain terbunuh,mungkin dia melanggar kereta lain yang menyebabkan lebih banyak nyawa yang terkorban atau dia terbabas menyebabkan dia dan rakan nya terbunuh sama,jadi sama sama kita renungkan setiap kejadian pasti ada hikmahnya,segalanya kententuan Allah.

    BalasPadam
  11. Nak salahkan ibubapa pulak...ko yg jadi BARUA orang politik UMNO pe hal..pakai KOPIAH konon..nak tunjuk BAIK pulak...

    BalasPadam
  12. Hai ANAK MUSLIM... Nama sedap, tapi pemikiran macam tak ada otak... Tulah, org lain tak boleh pakai KOPIAH, org PAS aje yg boleh pakai ke???? Anak org matipun kau salahkan UMNO.... Betul ke awak nie muslim????

    BalasPadam
  13. ANAK MUSLIM ko mmg buduh..agaknya masa bapak ko main dgn mak ko terlupa baca doa..tu yg lahir anak tak berakal mcm ko...kesian ibu mengandung dt ank mcm nih..huh!

    BalasPadam

Tak nak ada masalah dikemudian hari, sila komen yang murni-murni je di sin..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.