Rabu, 13 Februari 2013

Khalid Ibrahim Tawar RM2.00 Untuk Ambil Alih Syabas

    11:46:00 PTG   1 comment

mb-syabas1

Harap pihak Syabas tidak berada dalam keadaan bodoh atau mabuk todi semasa meneliti tawaran yang bakal dikemukakan oleh kerajaan Pakatan Selangor dalam isu pengambilalihan perkhidmatan air negeri.

Berdasarkan perenggan yang ditebalkan di bawah, nampaknya Khalid Ibrahim sedang merayu agar pihak Syabas dan Kerajaan dapat mempertimbangkan tawaran harga yang bakal dikemukakan.

Inilah masa yang sesuai untuk mengajar ego Menteri Besar yang selama ini begitu angkuh kononya segala urusan yang berlaku di Selangor berada di bawah telunjuknya.
 
SHAH ALAM: Kerajaan Selangor sedia untuk mengambil alih perkhidmatan air di negeri itu daripada Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) yang akan tamat minggu depan.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, surat tawaran kepada Syabas sudah siap dan akan diserahkan kepada syarikat konsesi berkenaan minggu depan.

"Kerajaan negeri menegaskan ini bukanlah pengambilalihan biasa syarikat komersil. Ini kerana perjanjian konsesi air melibatkan tiga pihak iaitu Syabas, Kerajaan Pusat dan kerajaan negeri yang pemegang sahamnya adalah rakyat.

"Urus niaga sepatutnya tidak berpaksikan keuntungan semata-mata sebaliknya kebajikan rakyat juga perlu diberi keutamaan," katanya pada sidang media selepas mesyuarat exco di Bangunan SUK di sini, Rabu.

Bagaimanapun Abdul Khalid enggan mendedahkan nilai tawaran yang dibuat kerajaan negeri kepada Syabas.

"Justeru kita menyeru Kerajaan Pusat yang memiliki Golden Share atau saham emas dalam Syabas menggunakan kuasanya bagi memastikan Syabas menerima tawaran kerajaan negeri.

"Kita harap syarikat konsesi tidak menjadikan faktor harga sebagai alasan untuk menolak tawaran ini," katanya.

Selain itu Abdul Khalid berkata, Syabas berhak untuk membawa isu berkenaan kepada Timbangtara Antarabangsa bagi mendapatkan pamparan sewajarnya berhubung penstrukturan semua industri air di negeri ini.

Sebelum ini kerajaan negeri menghantar surat bagi memaklumkan kesediaannya untuk membayar kos pengambilalihan Syabas.

Menerusi surat yang dihantar kepada Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin, kerajaan negeri memaklumkan bahawa pengambilalihan perkhidmatan industri air akan diteruskan dalam tempoh 14 hari sekiranya pihak kementerian tidak memberi sebarang maklumbalas.

Tempoh berkenaan akan berakhir minggu depan - Mstar

Wak Jengkol

Tentang Wak Jengkol

A Low Profile Blogger.

Previous
Next Post
1 ulasan:
Write comments
  1. Inilah harapan terakhir Khalid untuk 'sapu' duit dengan banyak. Mudah mudahan dapat menampung perbelanjaan PRU13 serta membayar hutang bank Islamnya yang berjuta juta.

    Bank Islam sedang menunggu beliau selepas melepaskan jawatan tentunya.

    Walaupun ini perkara besar tapi Khalid telah mengketengahkan cara menipu orang yang tak sekolah.

    Budak budak pun tau.

    Nampak sangat dia naik dalam korporat di julang oleh UMNO untuk melihat Melayu berjaya. Melihat dari pencapaiannya sebagai MB (Monyet Besar) bagus lagi Hormat Rafei bekas Menteri Besar Selangor yang hanya berkelulusan darjah 6.

    Awak naik di letakkan orang (UMNO) padahal awak tu taraf bengap, berani pulak nak tanggal hak peribumi dan hak ketuanan Melayu Raja Raja macam lah generasi dia yang bangang tu boleh hidup sendiri.

    Buang pelampung nak bersaing dengan China yang pakar berenang untuk sampai ke tujuan di seberang. Bangang bangang geng PR ni.

    BalasPadam

Tak nak ada masalah dikemudian hari, sila komen yang murni-murni je di sin..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.