Rabu, 15 Oktober 2014

PAS Ulangi....Akan Laksana Hudud Di Kelantan

    11:57:00 PTG   3 comments

Wak J: Ntah kali ni kali ke berapa PAS Kelantan keluar kenyataan nak buat Hudud di negeri itu pun wak dah tak ingat. Tapi, sampai la ni pun tak buat-buat juga walau dah berpuluh tahun pegang kuasa pentadbiran kerajaan negeri.

Cakap banyak pun tak guna, kalau PAS berani...Buat saja lah! Apa nak dipeduli dengan perasaan orang bukan Islam yang sememangnya tidak pernah mengakui Allah itu penciptanya dan Islam adalah agama yang bernar.

Atau...

PAS saja nak main politik dan tidak pernah berniat pun nak tegakan hukum Allah yang sering dilaung-laungkan pemimpin dan pengikut dungunya. Take beer..Yam Puiiii!!

Hudud-Kelantan-pas

KOTA BHARU - Kerajaan Kelantan tetap melaksanakan Undang-Undang Jenayah Syariah II (Hudud) di negeri itu walaupun tidak dipersetujui oleh masyarakat bukan Islam.
   
Bagaimanapun Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Dakwah, Penerangan dan Hubungan Seranta negeri Datuk Mohd Nassuruddin Daud berkata pelaksanaan undang-undang berkenaan hanya melibatkan hukuman terhadap umat Islam di negeri itu.
   
"Orang bukan Islam tidak boleh menentang hukum hudud ini kerana ia langsung tidak membabitkan mereka (bukan Islam)," katanya ketika menggulung perbahasan mengenai Bajet 2015 kerajaan negeri pada persidangan Dewan Undangan Negeri (Dun) di sini. 
   
Ketika ditemui di luar dewan, Mohd Nassuruddin berkata pihaknya optimis undang-undang berkenaan dilaksanakan pada tahun hadapan.
   
"Kita dah tubuh jawatankuasa dan mendapat kerjasama daripada kerajaan pusat, insya-Allah kita doakan pada tahun 2015 hudud dapat direalisasikan.

"Jawatankuasa yang ditubuhkan dah dua kali mesyuarat dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)," katanya.

Ketika ditanya perlukah Pas mendapatkan persetujuan rakan sekutunya DAP, Mohd Nassuruddin berkata perkara itu tidak timbul.
Lazada Malaysia

"Sekarang tak timbul soal kita perlu persetujuan DAP kerana ia melibatkan  orang Islam dan hudud hanya untuk orang Islam yang lakukan kesalahan," katanya.
   
Terdahulu ketika sesi soal jawab, Mohd Nassuruddin berkata pihaknya akan  mengenakan tindakan ke atas mana-mana lelaki Islam yang didapati sengaja tidak  menunaikan solat Jumaat.
   
Katanya, mereka akan dikenakan tindakan di bawah Seksyen 104 Enakmen Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan 1994 sabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM1,000 atau penjara maksimum satu tahun atau kedua-duanya.
   
Beliau berkata pihaknya juga akan mempertimbangkan cadangan daripada Wan Ubaidah Omar (Pas-Kijang) bagi mewujudkan satu pasukan pemantau dalam kalangan wanita bagi memantau golongan lelaki yang didapati sengaja tidak menunaikan solat Jumaat.
   
Dewan kemudiannya meluluskan Bajet 2015 itu dan persidangan akan disambung ke satu tarikh yang akan ditetapkan kemudian. - Bernama

Wak Jengkol

Tentang Wak Jengkol

A Low Profile Blogger.

Previous
Next Post
3 ulasan:
Write comments
  1. hey..hey..bila tu..?

    BalasPadam
  2. Tiap2 tahun sejak 25 tahun dulu pon hamPAS cakap macam tu jugak. Rakyat Kelantan dah terlebih lali kena tipu pun . Menipu kan satu ibadah dalam agama hamPAS. Tak payah gebang sangatlah.

    BalasPadam
  3. Persetujuan DAP memang tak diperlukan, cuma ada beberapa akta peringkat persekutuan yang perlu dipinda.

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.