Khamis, 20 Disember 2012

Dewan Ulama PAS Restu Tindakan Laman Web PR Samakan Mufti Perak Dengan Anjing

    11:50:00 PTG   3 comments


Laman web Suara Pakatan Rakyat yang sering menjadi kontroversi nampaknya semakin keterlaluan dalam membela PR.  Mungkin kerana ketandusan idea untuk membela PAS dalam berhadapan dengan serangan peluru Amanat Hadi, maka laman tersebut sanggup menyamakan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dengan anjing.  Ini dilakukan dengan menggabungkan gambar wajah Tan Sri Harussani dengan badan anjing. 

Kita sedia maklum dengan sifat takbur dan riak para pemimpin PAS yang mengangkat diri sendiri sebagai Ulama.  Justeru, kita tidak terkejut jika apa yang dilakukan oleh laman web Suara PR itu direstui oleh mereka.
 
Selama ini pun PAS sememangnya memandang rendah para Mufti dan Ulama lain yang tidak menyokong parti mereka.  Malah, ulama-ulama Pondok juga tidak diiktiraf PAS.  Seringkali fatwa yang dikeluarkan oleh sekumpulan Mufti dan cerdikpandai agama dalam Majlis Fatwa Kebangsaan juga dianggap sebagai hampas sahaja jika ia tidak memberi keuntungan kepada PAS. 

Semua ini digarapkan dengan jelas oleh Suara PR yang menyatakan bahawa “selain Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat dan Timbalannya, Datuk Harun Din, tidak ada mana-mana pemimpin agama di negara ini yang mempunyai kelebihan ilmu agama melebihi Hadi”.

Laman itu juga menekankan bahawa jawatan mufti hanya menghabiskan wang rakyat kerana rakyat masih berbuat maksiat seperti biasa.  Oleh yang demikian, PR ingin menghapuskan jawatan Mufti dan menggantikannya seorang Imam Besar sahaja. 

Ramai yang menggeleng-gelengkan kepala dengan apa yang ditulis oleh laman tersebut manakala di kalangan penyokong PR pula, ramai yang cuba menafikan bahawa laman tersebut adalah milik mereka.  Acapkali sesuatu yang begitu dahsyat dan keterlaluan yang ditulis di laman tersebut, dituduh sebagai ‘kerja UMNO’. 

Hairan juga kenapa penyokong PR perlu menafikan apa yang mereka sendiri persetujui.  Bukankah mereka juga yang sering memperlekehkan Ulama yang tidak pro kepada mereka?  Bukankah mereka juga yang sering memanggil semua yang menyokong kerajaan sebagai anjing?  Bukankah mereka juga yang mendabik dada bahawa Tuan Guru dan Tok Guru mereka sebagai manusia paling alim dan paling tinggi darjatnya? 

Justeru, kenapa mesti ‘cuak’ apabila laman Suara PR mengulangi apa yang mereka sering laungkan?  Kenapa mesti menafikan suara sendiri?

PR juga nampaknya terkial-kial menafikan bahawa Amanat Hadi Awang menjadi punca penceraian suami isteri, perpecahan ummah serta kehilangan nyawa dalam peristiwa Memali pada tahun 1985.   Bagi mereka ia hanyalah cerita kitar semula yang tidak membawa makna seolah-olah rumahtangga penyokong mereka, perpaduan ummah dan nyawa manusia, termasuk penyokong tegar mereka, sebagai langsung tidak berharga. 

Tiada manusia atau agama di dunia yang melihat soal kebahagiaan rumahtangga, perpaduan masyarakat dan menghargai nyawa sebagai perkara remeh.  Dan di dalam Islam tentulah semua ini jauh lebih tinggi dan lebih penting lagi: 

Nyawa bukan mainan yang boleh dijual beli atau ditukar ganti.  Hanya Allah SWT yang berhak ke atas nyawa hambanya.  Islam juga meletakkan rumahtangga di satu tempat yang khusus di mana ‘lafaz nikah’ juga perlu dilakukan dengan cara tertentu sekali gus menunjukkan satu ikatan rohaniah iaitu lebih kuat dari sekadar lahiriah.   Perpaduan ummah pula ada sesuatu yang wajib diperjuangkan jika ingin melihat Islam dan umat Islam kuat serta mampu memikul tugas sebagai Khalifah di dunia ini. 

Justeru, sikap PAS yang sanggup melihat akibat yang bertitik tolak dari Amanat Hadi itu sebagai remeh serta tidak perlu dibincangkan lagi, membuktikan betapa PAS sudah terlalu jauh tenggelam dalam usaha mengejar kuasa, lemas dalam pencarian jatidiri parti PR, sekali gus jauh meninggalkan Islam.

Akhir kata, adalah tidak perlu bagi sesiapa untuk cuba menjelaskan tuduhan laman Suara PR mengenai kelayakan Tan Sri Harussani.  Rasanya, penyokong PAS sendiri tahu di mana sebenarnya kelayakan Haji Hadi berbanding Tan Sri Harussani kerana kerajaan UMNO telah meletakkan syarat-syarat kelayakan yang cukup tinggi dan terbukti sebelum melantik seseorang Mufti.  Lainlah dengan PAS, di mana seorang yang tak lulus SPM dan tak tahu Bahasa Arab juga boleh diangkat sebagai Mursyidul Am. 

Wak Jengkol

Tentang Wak Jengkol

A Low Profile Blogger.

Previous
Next Post
3 ulasan:
Write comments
  1. Dulu kelantan ada dikir barat Nik Aziz suruh haramkan tetapi kalau sesat barat macam ni tak mengapa? Mmg dasar PAS sudah Nik Aziz umumkan sebagai sebuah parti politik yg boleh terima bantuan setan.

    Nah inilah hasilnya....

    BalasPadam
  2. Mufti adalah institusi yg menjadi panduan tentang agama di negara kita. Ia bebas dari politik. Pas adalah parti politik yg pemimpinnya ada cita2 nak ke putrajaya hingga sanggup besekongkol dengan kapir harbi dan menggadai agama. Hal agama kita kena refer to mufti dan hal politik kita refer to orang politik yg kita percaya boleh bawa kita, agama dan masyarakat ketahap lebih maju dan sudah tentunya dalam hal ini bukan pr dan bukan pas.

    BalasPadam
  3. nak lawan pas?






















































    nak lawan pas?
    nampak jer ganas tapi sebenarnya kecik jer jiwanya. angguk ngan kata2 dia alamat lentok lah. dap sama nuar pandai taktik ni.

    dibarisan hadapan pas terdiri dari orang2 begini. disanjung2 bagai nak rak!!! dibelakang barulah si ulamak2 mereka kui kui..memberi air jampi kononya memperjuangkan islam.












    BalasPadam

Tak nak ada masalah dikemudian hari, sila komen yang murni-murni je di sin..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.