Sabtu, 22 Disember 2012

Apa Barang Mogok Lapar 100 Jam, Mogok Lapar Sampai Mati Lagi Bagus!

    1:16:00 PG   8 comments


Nampaknya, masih ada tangan-tangan ghaib yang berdegil ingin terus mempolitikkan Kilang Lynas di Gebeng walaupun terbukti kilang tersebut menepati tahap keselamatan serta syarat-syarat yang ditetapkan oleh pihak berkuasa alam sekitar dan badan antarabangsa bagi sebuah kilang kimia.

Usaha untuk menghentikan operasi kilang ini melalui proses mahkamah dan undang-undang gagal memandangkan pihak yang menentang, iaitu Himpunan Hijau tidak mampu mengemukakan sebarang hujah yang bernas dan bukti yang kukuh bagi menyokong tuduhan bahawa kilang tersebut tidak selamat.   Manakala, hujah pihak Lynas disokong dengan fakta, angka, serta bukti dari pakar serta pihak berkuasa dan badan antarabangsa.
 
Taktik Himpunan Hijau ialah membangkitkan keraguan dan prasangka buruk kononnya kerajaan tidak telus dalam meluluskan operasi Lynas.   Ini tidak mengejutkan kerana majoriti peserta Himpunan Hijau adalah kaum Cina yang cukup gemar mempercayai apa-apa saja yang buruk tentang kerajaan.  

Tidak mengejutkan lebih separuh daripada mereka yang menentang Lynas itu langsung tidak tahu menahu mengenai fakta dan angka mengenai Lynas dan sebaliknya hanya menelan sahaja hasutan bahawa kerajaan Melayu korup sepenuhnya sepertimana yang disogok oleh akhbar berbahasa Cina dan pemimpin rasis kaum itu. 

Sikap bodoh sombong atau kiasu ini terserlah dalam laporan akhbar mereka apabila mengambil sikap tidak malu apabila tersalah lapor atau mungkin sengaja melaporkan fakta yang salah iaitu kononnya Datuk Mashal Ahmad, Pengarah Urusan Lynas Corporation berkata bahawa sisa logam tanah jarang tidak boleh dieksport.   Datuk Mashal pantas menafikan laporan yang salah tersebut dengan menegaskan bahawa beliau ada menyebut sebanyak 5 kali bahawa sisa berkenaan akan dijadikan produk untuk dieksport, siap dengan penjelasan secara teknikal tentang cara dan bagaimana ia akan dilakukan. 

Malangnya, kumpulan Himpunan Hijau ini bengap-bengap belaka dan tidak mampu memahami fakta dan angka.  Mungkin mereka hanya bijak mengira wang tetapi tidak cukup bijak untuk memahami sains dan matematik mahupun bahasa yang mudah. 

Justeru, mereka terus berdegil untuk menentang Lynas bermati-matian.  Jika sebelum ini mereka telah berjalan kaki dari Kuantan ke Kuala Lumpur, kali ini mereka bercadang untuk mengadakan mogok lapar selama 100 jam pada 27 Disember depan bermula dengan berkhemah di Dataran Merdeka sebelum memulakan pemanduan ke Gebeng.  Dalam protes berjalan kaki sebelum ini, Wong Tack telah disertai oleh 80 orang aktivis. 

Menurut Wong Tack, Ketua Himpunan Hijau, untuk protes kali ini pula, mereka menjangka 10,000 kereta akan turut menyertai pada hari tersebut.  

Apa yang mengesahkan keraguan kita bahawa ada tangan ghaib di belakang Himpunan Hijau ialah apabila Wong Tack bukan sahaja bercakap mengenai 100 hari menentang Lynas tetapi juga mengenai menjatuhkan ‘kuasa jahat di belakang rejim yang korup’.  Kononnya undang-undang telah diceroboh, dan penggubal undang-undang sendiri yang mencerobohnya. 

Menurut laman www.fz.com Datuk Ambiga Sreevenasen akan turut serta untuk meraikan ‘kejayaan’ mereka berjalan dari Kuantan ke KL dalam protes sebelum ini.  Dengan penyertaan Ambiga, maka terbuktilah akan wujudnya kaitan kumpulan ini dengan rangkaian musuh yang ingin melihat kerajaan Malaysia tumbang. 

Jelaslah kini bahawa Himpunan Hijau juga turut memainkan peranan yang mana Ambiga atau BERSIH dan juga SUARAM telah gagal, iaitu memburukkan imej dan nama kerajaan Malaysia.  Setakat ini,  BERSIH dan SUARAM telah mengakui menerima dana dari rangkaian Yahudi yang beroperasi bersama George Soros dalam merealisasikan agenda menukar kerajaan di negara-negara yang memiliki kepentingan serta tidak sehaluan dengan cita-cita mereka. 

Atas prinsip bahawa musuh kepada musuh adalah kawan, maka tidak mustahil Himpunan Hijau juga mempunyai agenda lain selain dari memburuk dan menjatuhkan kerajaan Malaysia.  Penulis berkata begini berdasarkan hakikat bahawa ianya disertai hampir 100% kaum Cina yang terkenal dengan sifat rasis, serta hakikat bahawa Lynas diterajui oleh Melayu dengan majoriti pekerja juga adalah Melayu.  

Kita tidak boleh mengenepikan kemungkinan penentangan terhadap Lynas ini juga bermotifkan perniagaan dan kepentingan seseorang atau sesuatu pihak.  

Perlu dimaklumkan bahawa antara projek yang sedang dibangunkan di kawasan tersebut ialah projek usahasama antara Tan Sri Tiong Hiew King, Pengerusi Eksekutif Kumpulan Rimbunan Hijau dengan China, iaitu Kuantan Industrial Park (MCKIP) yang mana terletak hanya 1 km dari Lynas. 

Jangan juga kita lupa bahawa Lynas juga merupakan pesaing terdekat yang  bakal menjejaskan kedudukan China sebagai pengeluar nadir bumi terbesar di dunia. 

Mungkinkah projek Lynas telah mengganggu rancangan projek pembangunan masa depan yang diangan-angankan oleh pihak tertentu?  Mungkinkah sikap rasis yang terlalu tebal telah meletakkan kepentingan negara China melebihi negara sendiri?  Mungkinkah sikap rasis itu juga telah membangkitkan rasa dengki dan iri hati apabila melihat anak Melayu berjaya?  Kerana bukan kita tidak tahu bagaimana sakitnya hati kaum Cina terhadap Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary… 

Segalanya mungkin.. terpulanglah kepada fikiran masing-masing untuk menyelesaikan teka-teki ini.   Yang pasti, Himpunan Hijau bukan berjuang untuk alam sekitar tetapi untuk satu agenda gelap yang berangkai dan bertindih antara satu sama lain. 

Justeru, kita alu-alukan rancangan mereka untuk mogok lapar.  Seeloknya, mereka teruskan saja mogok lapar itu sehingga 100 hari sama dengan kempen mereka.  Setakat 100 jam, tak ada maknanya bagi satu ‘perjuangan yang murni demi alam sekitar’.  Lihat saja Mahatma Ghandi yang sanggup bertahan sehingga matlamatnya tercapai.

Atau lebih baik jika kumpulan Himpunan Hijau ini mengugut untuk bakar diri beramai-ramai sekiranya Lynas tidak ditutup.   Atau mungkin juga boleh mengugut membunuh diri dengan mendedahkan diri kepada radioaktif bagi memperlihatkan kesannya kepada orang ramai.  Cara ini tentu lebih berkesan dan meyakinkan.   Apakah Wong Tack tidak mahu menyahut cabaran ini? 

Wak Jengkol

Tentang Wak Jengkol

A Low Profile Blogger.

Previous
Next Post
8 ulasan:
Write comments
  1. Harap PM kita DS Najib tak ikut kata cai-cai Dajjal ni... mogok lapar 100 jam konon... tengoklah, berapa ramai yang tahan... jangan-jangan nama je mogok lapar, tapi curi-curi makan KFC@McD dekat dataran tu... haha... so ancient la anti-Lynas ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Biasa la bro..barani potong kuku la klu dia org boleh tahan x makan satu apa pun selama 100 hari..

      si cina2 Dap tu bila tgk babi gantung masing2 dah goyang n goncang..kanasai..

      Padam
  2. jangan di layan bangsat2 ni!!!!

    BalasPadam
  3. semoga tak ada seorang pun wakil kerajaan yang layan mereka mereka ini..biarkan mereka menjerit pada dinding seperti mana anjing...harap ada yg mati atas keputusan bodoh nak buat mogok lapar tu..ibarat mati bunuh diri la tu...negara aman, mereka blh buat apa yg mereka nak sampai nak berjalan kaki di panas terik wpun pelbagai kenderaan ada (bodoh sungguh, kiranya apa saja la boleh dibuat di malaysia ni, apa lagi yang tak puas hatinya...ke nak minta kerajaan laksanakan darurat biar semua org susah nak berjalan pun susah, maybe itu yang lembu2 ni nak kut...dulu perumpamaan ada sebut bodoh seperti lembu tetapi rasanya lembu pun tak sebodoh mereka ini...ckp pakai lutut, semua fakta dah diberi sampaikan pemimpin mereka yang pakar nuklear tu pun ckp lynas ni ok tp nak jg protes. sekali bodoh la korang..nak jg dgr ckp anwar, anwar tu lulusan apa? General degree sastera je bukannya soal nuklear pun. Pakar nuklear korang tak percaya tp lbh percaya anwar yg cukup2 lulus sastera, sekali lg bodoh la korang ni...

    BalasPadam
  4. ok apa.. sekurang2nya mereka kreatif buat mcm tu... Nak harapkan orang, kreatif main pantat jer... :-)

    BalasPadam
  5. Agenda Palsu Muhyiddin - Pemuda & Puteri UMNO rela dibodohkan

    ~ BUKTI 1 ~

    ~ BUKTI 2 ~



    UMNO dan BN sudah memerintah Terengganu hampir 50 tahun..... Tapi Kenapa Pemuda UMNO, Puteri UMNO, Wanita UMNO dan Pemimpin2 UMNO Terengganu tetap memilih jadi bodoh?

    2013 - Tahun Paling Malang Rakyat Terengganu........ Lihat sendiri bukti kalau tak percaya...

    ~ BUKTI 1 ~

    ~ BUKTI 2 ~

    ~ BUKTI 3 ~

    ~ BUKTI 4 ~

    Saya mohon sangat2 agar semua anak2 muda mengundi PR pada PRU ke-13. Mesti undi PAS, PKR dan DAP. Kita mesti ambil serius soal ekonomi dan perpaduan kaum. BN telah meninggalkan banyak hutang di setiap negeri. Ini akan membebankan kita.. Percayalah. Lihat sendiri selangor, bila PR memerintah kurang 5 tahun, hutang berkurang. Bandingkan dengan Terengganu yang diperintah BN sejak 50 tahun dulu... Kat mana hebatnya Pemimpin UMNO yang menafikan kewibawaan Pemimpin Pakatan Rakyat? Mereka pun tahu tapi tetap mahu menafikannya.. sememangnya betul.. ( Buktikan kalau saya bercakap bohong)

    Terang2 tak wujud perpaduan dalam BN. MCA dan MIC terang2 menolak BN.

    Pastikan anda memberitahu rakan2, emak ayah dan saudara yang kurang tahu soal ekonomi dan perpaduan kaum.... Walaupun terpaksa berada dlm kem BN dan UMNO, pastikan undi anda tetap kpd PR....

    ~ (( Budaya Samseng )) - Ahli2 Mahu Lari Dari UMNO ~

    Biarkan UMNO bersendirian... Mereka tidak mahu bersatu, kita boleh bersatu sesama kita... Mereka pentingkan perpecahan... Biarkan mereka... Mereka lebih mengutamakan keganasan untuk mengekalkan kuasa... Biarkan mereka..... Mereka hanya mahu jadi samseng... Biarkan mereka samseng selamanya....

    Biarkan pemimpin2 UMNO memperbodohkan ahli2 mereka selamanya...

    BalasPadam
  6. Ini pak lah punya sial...semuanya berlaku

    BalasPadam
  7. Berlapar dan dahaga tu kan satu amalan yang baik supaya kita menyedari betapa susahnya hidup mereka yang susah. Apa kata kita sokong beramai-ramai? Jom kita bantu tambah dugaan dengan berkelah makan KFC keliling mereka macam yang kita lalui semasa bulan puasa?

    Baca "Bila lelaki berkain batik" di Tendang Terajang.

    BalasPadam

Tak nak ada masalah dikemudian hari, sila komen yang murni-murni je di sin..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.