Ahad, 14 Julai 2013

Melayu Tidak Wujud di Dunia – Professor Singapura

    9:50:00 PTG   6 comments

cina-pendatang

Kaum Cina di rantau ini nampaknya mempunyai masalah psikologi yang kronik apabila tidak mampu menerima hakikat bahawa mereka bukanlah penduduk asal di sini.  Berbagai-bagai percubaan dilakukan mereka untuk menafikan sejarah, hatta kewujudan bangsa Melayu di muka bumi.  Semuanya berpunca dari dendam kesumat dan sifat rasis tegar yang enggan menjadi ‘nombor 2’ dalam meletakkan hak ke atas bumi sebelah sini.

Tidak cukup dengan Cina Malaysia yang tidak jemu-jemu mencuba untuk mengubah sejarah, kini Cina Singapura pula menulis buku konon Melayu tidak pernah wujud.  Buku tersebut yang bertajuk ‘Contesting Malayness’ dengan sendirinya membuktikan masalah psikologi penulisnya yang ingin mencabar kewujudan Melayu.  Apa yang didapati ialah, buku tersebut dihasilkan berdasarkan penyelidikan rambang dari buku-buku tertentu dan selebihnya kita pasti hanyalah pendapat dari pemikiran dan emosi penulisnya sendiri.

Hakikatnya, etnologi (suku bangsa), linguistic (bahasa) dan arkeologi (material) mengenai teori migrasi dan asal usul ras (bangsa) Melayu telah pun dibuktikan melalui kaedah DNA oleh penyelidik tempatan, Wan Hashim Wan Teh.  Kaedah ini mampu membuktikan umur rumpun bangsa, asal usul dan jejak penghijrahan.  Apa yang didapati ialah Melayu adalah penghijrah asal.

Dalam mengekspresi kebenciannya kepada bangsa Melayu, Professor Singapura tersebut nampaknya telah terlepas pandang bahawa sekiranya beliau ingin menafikan kewujudan Melayu, beliau perlu terlebih dahulu menafikan sejarah Siam, Filipina dan Indonesia kalaupun tidak mengiktiraf sejarah yang tertulis di Malaysia.

Malah, beliau juga mungkin perlu menafikan sejarah Melayu Cape Town di Afrika dan juga Guam.

Dalam rujukan sejarah mengenai Guam, tertulis bahawa penduduk asalnya adalah orang-orang Austronesian dari Asia Tenggara yang tiba di sana seawal 4,000 tahun sebelum Masehi.  Mereka mempunyai bahasa dan budaya yang mirip dengan masyarakat Malaysia, Indonesia dan Filipina.  Mereka juga dikatakan sebagai tamadun terawal di Pasifik.

Dan di dalam buku Declaracan de Mala e India Meridional oleh seorang Portugis Godinho de Eredia menyebut:

“It is to be noted that the eastern coast of Ujontana was peopled and frequented before the other or western coast; thus the histories relate that Malayos inhabited Pattane and Pam before the foundation of Malacca. At that time the ruler of Pam governed Sycapura and the Monarch who resided in Pattane, the metropolis of the Malayos.”

Ini bermakna sejarah Siam mengenai Melayu itu adalah benar, dan sejarah Kedah purba mengenai Melayu juga benar.  Sekali gus sejarah kaum Melayu yang membuka Melaka juga benar.

Salah satu cara untuk menjejak sejarah sesuatu bangsa ialah melalui bahasa, termasuk nama-nama mereka.  Daripada sejarah serantau, jelas didapati bahawa nama-nama Raja-raja dahulukala turut berbunyi Melayu, bukan Cina atau Eropah.   Nama-nama mereka mungkin berbeza sedikit mengikut pengaruh agama tetapi ia tetap membawa identiti Melayu.

Contohnya, Raja Ijau (1584-1616), Raja Biru (1616-1624), Raja Ungu (1624-1635) iaitu adik Sultan Bahdur (1573-1584) serta anak Raja Ungu, iaitu Raja Kuning (1635-1649) membuktikan bahawa Bahasa Melayu merupakan bahasa yang digunakan secara meluas di rantau ini.

Terdapat juga sejarah yang menyatakan nama Pattani juga didapati dari perkataan Melayu ‘Pantai ini’ dan ini juga membuktikan yang Melayu merupakan kaum yang mula bertapak di situ.  Oleh kerana Pattani juga termasuk dalam Kedah purba, maka jelaslah bahawa keseluruhan sejarah yang tertulis mengenai kaum ini adalah benar.

Nampaknya, Hujah Professor Singapura jelas tidak punya kredibiliti kerana tidak konsisten dengan kajian DNA mahupun catatan fakta oleh kesemua negara-negara rumpun Melayu di Asia serta pengembara-pengembara Eropah.  

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
6 ulasan:
Write comments
  1. prof ini memang di upah oleh dap untuk manipulate sejarah pasal mereka nak rampas Tanah Malaysia.
    tapi kalau ikut fakta yang betul Taiwan bukan cina punya.tapi orang asli Taiwan ialah orang melayu.
    so Taiwan melayu punya .
    btw kalau ikut DNA TESTING SOUTHEAST ASIA MELAYU PUNYA.PASAL SI BAWAH THAILAND SOUTH 70% DARAH MERAKA ADA KETURAN MELAYU .WHICH INC VIETNAM, MYANMAR,LOAS,BHUTAN ETC AND EVEN HUNAN,HUI,30% TANAH DI CHINA DI SELATAN ASAL USUL DAYAK TRIBE YANG DNA IALAH ORANG MELAYU.SEBELUM NORTH TRIBE DATANG DAN CONQUERER TEMPAT TU.SO BOLEH DIKATA KAN 40% CHINA BUKAN CHINA ASLI TAPI CHINA JAJAH ORANG ASLI PUNYA TANAH .BOLEH DIKATA KAN ORANG ASLI INI 90% DNA DIA MELAYU.SO TANAH CHINA YANG ASLI MELAYU PUNYA.

    AKU PROFESSOR DI USA PAKAR KAJI BIOLOGY.

    BalasPadam
  2. Syukur Alhamdulillah di atas usaha MURNI, CENDIAKAWAN gemilang, Penyelidik sejarah bangsa Melayu kita ini, Zaharah Sulaiman!

    Kem. Pendidikan kena pastikan SEJARAH benar bumi tercinta kita ini, warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain, di ajar dengan SEGERA di semua sekolah/universiti, termasuk sekolah-sekolah amat benci Melayu Dong Songsang serta semua jenis kolej/university, awam mahupun swasta!

    Dan si amat-benci-Melayu/Islam Cina/Bukan Bumiputera/Bukan Islam dari Malaysia/S'pura jangan nak tunjuk lagak lagi, dengan MENIPU pasal sejarah Tanah Melayu kami ini, dengan menggunakan sejarah PENIPU dan BODOH dari PENJAJAH GANAS dan amat TAMAK Barat-Israel dan sekutu kuat mereka, DAP/PKR/PAP (S’pura)! Sudahlah itu, si DAP serta si DALANG-DUA-MUKA, MCA (macam PAP)terus MENGGERTAK K'jaan BN untuk berhenti mengajar Tamaddun Islam di Universiti swasta (patut diajar dari sekolah rendah lagi), dengan membandingkan Universiti luar - tak sedar diri, ini Malaysia, di mana bukan hanya pencapaian akademik dan kemewahan dunia menentukan MARUAH dan KEDAULATAN bangsa, agama dan negara, terutamanya NEGARA ISLAM esperti Malaysia, bumi PUSAKA tercinta kita ini sebagai warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain.

    Malangnya rejim PENDATANG Cina PENJAJAH GELOJOH Singapura yang menindas BUMIPUTERA Melayu/Islam Singapura – termasuk dengan mengambil hanya jutaan imigran (bukan pelarian pun) Cina dan Kristian, juga dibela oleh sekutu kuatnya, si Barat-Israel (bahkan polisi mengambil jutaan imigran bukan Islam ke Singapura, ini ditiru dari Israel - sekutu kuat rejim penjajah Cina ini) - dilayan macam anak emas di Malaysia ini termasuk dalam MERAMPAS tanah pusaka BUMIPUTERA, hanya kerana mereka menabur WANG, sedangkan matawang mereka bila ditukar ekpada ringgit, murah sekali. Sebab itu banyak syarikat perumahan Cina sampai letak satu juta pada harga rumah, di semua kawasan bandar yang penting dan tepi laut, supaya dapat diBOLOT oleh si CinaTAMAK/BONGKAK Singapura/Malaysia, sedangkan BUMIPUTERA Melayu//Islam dari Malaysia dan juga Singapura yang miskin, terus TERHALAU dari tanah pusaka di bumi tercinta kita ini, warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain!

    MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

    (PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAP/PKR/Red beans militia yang sekarang meniru gelaran saya sebagai “Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung” untuk mengelirukan pembaca – mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)

    BalasPadam
  3. BANGSA CINA PUN TAK WUJUD..YG ADA TU IALAH BANGSA BABI..CUKUP SIFAT2 BABI..

    BalasPadam
  4. Cina yang ada dimalaysia dan singapura hari ini..dibawa masuk oleh british sbg hamba kepada negara yg mereka jajah bagi menjadi pekerja lombong....jadi bagaimana dgn kisah yap ah loy dpt tanah dari sultan...kaum cina di johor dikenakan sistem kangchu....adakah ini tidak dapat diterima oleh kaum cina di asia tenggara khususnya cina malaysia dan cina singapura...mereka patut tahu..

    BalasPadam
  5. MASA DULU DULU....
    MANA ADA RAJA CHINA
    MANA ADA RAJA INDIA...
    YANG ADA RAJA MELAYU SAHAJA......BODOH PUNYA PROF
    THE BRITISH RECOGNISED THE MALAY SULTANS OF THE STATES.
    GO BACK TO SCHOOL !!

    BalasPadam
  6. UANG KECIL JADI UANG BESAR???MAU???
    CUMA DI SUMOQQ YANG BISA!!!
    WAKTUNYA BERGABUNG BERSAMA KAMI SUMOQQ.INFO

    SITUS KARTU TARUHAN ONLINE TERPERCAYA DENGAN RATING KEMENANGAN TERTINGGI!!
    BONUS TERBESAR!!!

    MINIMAL DEPOSIT RP.15.000,-
    MINIMAL WITHDRAW RP.15.000,-
    MODAL MINIMAL HASIL MAXIMAL

    BONUS REFERAL SEUMUR HIDUP(20%)
    SETIAP 10HARI SEKALI
    BONUS ROLLINGAN TERBESAR (0,5%)
    SETIAP 5HARI SEKALI

    TERSEDIA 8 PERMAINAN TERFAVORITE:
    - . BANDARQ
    - . ADUQ
    - . BANDARPOKER
    - . POKER
    - . DOMINO99
    - . CAPSASUSUN
    - . SAKONG
    - . BANDAR66

    TRANSAKSI MUDAH DI 5 BANK BESAR :
    - . BCA
    - . BNI
    - . BRI
    - . MANDIRI
    - . DANAMON

    DILAYANI CS PROFFESIONAL 24JAM NONSTOP!!

    CONTACT KAMI :
    BBM : D8ACD825
    WA : +855964973259
    LINE : SUMOQQ88
    WECHAT : SUMO99QQ

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.