Jumaat, 14 Februari 2014

KL, Selangor Sudah Mula Tak Ada Air..Salah Siapa?

    12:12:00 PG   11 comments

awek empangan selangor
Wak J: Siapa hari tu kata negeri Selangor ni banyak air walau musim kemarau berlaku? Kalau lah projek Langat 2 dibuka awal dulu, tak adalah masalah tak cukup air ini terjadi di Selangor dan Kuala Lumpur apabila musim kemarau melanda.

Sekarang ni banyak tempat disekitar Selangor dan beberapa kawasan di Kuala Lumpur sudah tidak ada air. Nak buat macam mana sekarang! Tak payah mandi, tak payah cuci najis lah macam ni.
Ini lah akibat jika terlalu layan sangat dengan karenah orang politik, akhir sekali sendiri yang merana. Padan muka!
KUALA LUMPUR: Permintaan terhadap bekalan air yang tinggi oleh pengguna ekoran cuaca panas yang dialami kini, menyebabkan berlaku masalah kekurangan air di beberapa kawasan di sekitar Kuala Lumpur.

Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) dalam satu kenyataan memaklumkan bekalan air dari Loji Rawatan Air Sungai Langat tidak dapat menampung permintaan yang meningkat mendadak.
Katanya kawasan terlibat ialah Angsana Hilir, Taman Pertama, Taman Bukit Pandan, Kampung Pandan Luar, Kampung Pandan Dalam, Taman Koperasi Polis, Taman Desa Baiduri, Bandar Damai Perdana, Taman Damai Perdana, Taman Desa Cahaya, Taman Sri Bahagia, Taman Bukit Anggerik, Taman SPPK Bukit Cheras dan Taman Orkid Desa.

Turut terjejas, Taman Segar, Taman Billion, Taman Supreme, Taman Cheras Utama, Cheras Hartamas, Taman Bukit Segar Jaya, Bandar Baru Segar Utama, Taman Damai Indah, Taman Minang Ria, Taman Bukit Angsana, Taman Suria Jaya, Taman Len Seng, Taman Desa Cheras dan Taman Alam Damai.

Selain itu, sebahagian kawasan Damansara iaitu Jalan Segambir, Jalan Belimbing, Jalan Setiabistari, Jalan Setiamurni 1-12, Jalan Setiabudi, Jalan Setiarasa, Jalan Setiaraya, Jalan Setiajaya, Jalan Medan Setia, Jalan Setiabakti, Jalan Setiakasih, Plaza Damansara dan Taman Seri Beringin.

Menurut kenyataan itu, penyaluran bekalan air sokongan ke kawasan terjejas tidak dapat dilakukan disebabkan ketiadaan lebihan bekalan air daripada kawasan lain berikutan kapasiti bekalan air terawat tidak mencukupi pada masa ini.

Katanya, Pelan Tindakan Kecemasan Kod Hijau telah diaktifkan bagi memantau dan mengurus bantuan air sementara melalui lori tangki dan tangki statik.

Syabas juga mengingatkan pengguna di kawasan yang tidak terlibat dengan gangguan supaya menggunakan air secara berhemah dan menggelakkan pembaziran. BERNAMA

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
11 ulasan:
Write comments
  1. Kita minta Khalid Gagap tunjukkan mana sumber yang dia katakan sebelum ini bahawa bekalan air terawat takkan ada masalah hingga 2019?? Bila dah musim kemarau sebegini baru nak gelabah salahkan orang lain pulak nanti....

    Kalau dari dulu diteruskan projek Langat 2, sekurang-kurangnya dapat kurangkan kebimbangan mengenai masalah air di Lemabh kelang itu, ini tidak asyik nak berpolitik 24 jam...!!!!!!!

    BalasPadam
  2. korg klu bukan kaki pancing jgan nk sembang mcm tau suma sumber air dalam KL - Selangor nih...pergi ty SPLASH kenapa buang air DAM KKB...Bangang nya POLITIK KEJI UMNO LAKHANAT...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Apa kene mengena SPLASH dengan UMNO??? cakap guna air liur boleh la.. khalid gagap pun tak cakap apa2 pasal SPLASH macam ko dakwa. Ko ni punaisihat Khalid no. berapa??? Kalau SPLASH 'buang' air, ko nak buang air kencing pulak ke?? Pergi mampus dengan FUCKATAN kat Malaysia ni...!!!!!

      Padam
    2. Kalau air empangan tak di buang atau disalur keluar atau dengan erti kata kain, air disekat terus, mana air untuk pertanian atau untuk sungai. Jika disekat terus air tu, sungai kering terus. Sekolah ke idak budak cai bang Non tu.

      Padam
  3. Anon 8.58
    Mcm kao sorang je kaki pancing..
    Tu lah kalau akal dik pikir aku je yg maksum ..
    ...kena btg hidung ...mengagau salah kan org...

    BalasPadam
  4. Kami kt bdr tun Hussein onn pun x de air mulai dr smlm...x sangka plak jangkaan krisis air berlaku 2014 d selangor, tepat kena kt kaw kami...ini la masalahnya bila kjaan negeri & pusat berbeza...sya x undi pun PR...ini la balasan yg mengudi PR d Sgor...terima la hakikat org Sgor...lepas ini akan byk tmpt lagi d landa krisis air d sebabkan kebodohan pemimpin PR nie...kjaan negeri sepatutnya menerima plan rancangan Hulu Langat 2 tu...Ex CEO konon berlagak pandai

    BalasPadam
  5. mohon dipautkan blog http://paritbuntarrebels.blogspot.com/.blogspot
    dalam bloglist anda
    blog anda sudah dipautkan.
    sekian terima kasih

    BalasPadam
  6. Di Negeri Sembilan pun tak ada air. Dah mula nak catu. Tak da pun cai2 yg bising.

    BalasPadam
  7. Cai Bang Non tak payah risau pasal bekalan air di Selangor. Bekalan air kencing Bang Non, Jijah, Nurul, Khalid, Assmin, Mak Lampir cukup untuk bekalan minuman harian hangpa semua. Tak cukup? Oda saja 3 tangki dari rusila air mandi Hadi Besi. Boleh trussss masuk sorga.

    BalasPadam
  8. Rasanya eloklah membaca artikel saya ini yang ditulis pada bulan Mei 2013 yg lalu, ia ditulis dari perspektif saya sebagai seorang jurutera awam yang sedikti sebanyak terlibat dalam prasarana air.

    http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/05/memahami-sistem-perbekalan-air-di.html

    BalasPadam
  9. Anwar Jadi MB - Skuad Sayang Selangor Bubar Ganti Terengganu

    LIHAT BUKTI DI SINI
    LIHAT BUKTI DI SINI

    'Please Note'

    - Pelaburan jutaan ringgit 'skuad sayang selangor' sepanjang 5 tahun untuk merampas kembali selangor di tangan PKR tidak berhasil. Malah memberi 8 lagi kerusi Dun kepada PR

    - Walaupun beribu kali lakonan @ provokasi yang dimainkan oleh media UMNO BN ia tidak lagi relevan untuk Rakyat Selangor. Begitu juga Kelantan dan Pulau Pinang. Ia tetap akan menjadi milik kekal PR.

    - Terengganu juga bakal mengikut jejak selangor... Lihat saja pru 13 hanya 2 kerusi sahaja berbeza dan kemerosotan ketara BN..

    - UMNO BN akan membubarkan 'Skuad Sayang Selangor' dan mengantikan 'Skuad Sayang Terengganu' pula. UMNO BN yakin bila perlaburan jutaan ringgit diberikan kepada rakyat Terengganu terutama anak muda akan mengekalkan Terengganu ditangan mereka

    - UMNO BN akan kekal memerintah Terengganu jika pelaburan mereka berjaya dalam 'Skuad Sayang Terengganu'... Lihat saja bukti jelas apabila pelaburan RM15,000 untuk satu keluarga FELDA dapat mengekalkan undi mereka kpd UMNO BN walaupun sedikit merosot... Jadi apa sangat bezanya level pemikiran anak muda FELDA dan Anak muda Terengganu?

    - UMNO BN tetap akan membubarkan 'Skuad Sayang Selangor' apabila Anwar berjaya menjadi MB selangor. Aura Anwar yang kian kuat kpd anak muda Selangor hanya menjadikan usaha mereka sia2. Lebih baik mereka tumpukan Negeri lain yang juga akan jatuh ke tangan PR...

    Akhir Sekali, adakah UMNO BN akan menyumbat kembali Anwar ke penjara untuk tempoh 10 tahun lagi untuk menghalang daripada menjadi MB Selangor??..... Tetapi yang pasti, UMNO BN akan 'ketandusan strategi' untuk merampas kembali Selangor dan menemui 'jalan mati' untuk menarik sokongan pengundi muda dan pengundi baru yang sudah terdidik sejak 5 tahun dulu..

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.