Khamis, 27 Ogos 2015

MB Selangor Terus Membisu Berhubung Skandal DEIG

    11:59:00 PTG   2 comments

Azmin Ali Skandal DEIG
 
Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali terus 'mengunci mulut' berhubung status operasi Darul Ehsan Investment Group (DEIG) yang menimbulkan keraguan pelbagai pihak.

Semasa ditemui pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) di sini, hari ini, Mohamed Azmin berkata maklumat mengenai entiti itu telah dijawabnya pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor baru-baru ini.

 "Saya telah jawab dalam dewan (DUN) mengenai perkara ini. Tengok 'handouts' saya," katanya ringkas.

Pada persidangan DUN itu, Mohamed Azmin berkata, DEIG yang ditubuhkan bagi menguruskan pelaburan anak-anak syarikat di bawah Pemerbadanan Menteri Besar (MBI), memberi fokus kepada sektor pelaburan, aset dan perniagaan semata-mata.

Beliau berkata, entiti yang dimiliki sepenuhnya oleh MBI itu ditubuhkan untuk mengurangkan impak dan risiko perniagaan secara terus terhadap kerajaan negeri.

"MBI pula akan memberi tumpuan kepada kerja-kerja kebajikan rakyat Selangor dan tanggungjawab sosial korporat," katanya.

Mohamed Azmin, bagaimanapun, berkata DEIG yang ditubuhkan pada Disember 2014, masih belum memulakan operasi, malah tidak terbabit dengan mana-mana transaksi sehinggalah pada awal 2016.

Namun, sebuah portal berita kewangan, baru-baru ini melaporkan syarikat pelaburan itu telah mengumumkan untuk mencari rakan kongsi bagi pelaksanaan pembangunan tanah di kawasan Shah Alam, Gombak dan Bukit Beruntung.

Ketika diminta mengulas laporan portal berita itu yang menyebut DEIG pernah melaksanakan proses Pernyataan Minat (RFI) dan Permohonan Cadangan (RFP) berhubung pelaksanaan pembangunan di tiga kawasan berkenaan, Mohamed Azmin menafikannya dan menjawab: "RFI atau RFP itu semua dilakukan oleh MBI."

Pada 8 Julai lepas, The Edge Financial Daily melaporkan pembangunan tanah di ketiga-tiga kawasan itu akan dilaksanakan DEIG Land yang menyasarkan nilai pembangunan kasar sebanyak RM10 juta bagi fasa pertama menerusi konsep usaha sama.

Laporan itu turut menyatakan bahawa DEIG membuka RFI selain akan memaklumkan RFP kepada pemohon yang disenarai pendek untuk pembangunan berkenaan. - BERNAMA
SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor, Mohamed Azmin Ali terus 'mengunci mulut' berhubung status operasi Darul Ehsan Investment Group (DEIG) yang menimbulkan keraguan pelbagai pihak. Semasa ditemui pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor (MTES) di sini, hari ini, Mohamed Azmin berkata maklumat mengenai entiti itu telah dijawabnya pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor baru-baru ini. "Saya telah jawab dalam dewan (DUN) mengenai perkara ini. Tengok 'handouts' saya," katanya ringkas. Pada persidangan DUN itu, Mohamed Azmin berkata, DEIG yang ditubuhkan bagi menguruskan pelaburan anak-anak syarikat di bawah Pemerbadanan Menteri Besar (MBI), memberi fokus kepada sektor pelaburan, aset dan perniagaan semata-mata. Beliau berkata, entiti yang dimiliki sepenuhnya oleh MBI itu ditubuhkan untuk mengurangkan impak dan risiko perniagaan secara terus terhadap kerajaan negeri. "MBI pula akan memberi tumpuan kepada kerja-kerja kebajikan rakyat Selangor dan tanggungjawab sosial korporat," katanya. Mohamed Azmin, bagaimanapun, berkata DEIG yang ditubuhkan pada Disember 2014, masih belum memulakan operasi, malah tidak terbabit dengan mana-mana transaksi sehinggalah pada awal 2016. Namun, sebuah portal berita kewangan, baru-baru ini melaporkan syarikat pelaburan itu telah mengumumkan untuk mencari rakan kongsi bagi pelaksanaan pembangunan tanah di kawasan Shah Alam, Gombak dan Bukit Beruntung. Ketika diminta mengulas laporan portal berita itu yang menyebut DEIG pernah melaksanakan proses Pernyataan Minat (RFI) dan Permohonan Cadangan (RFP) berhubung pelaksanaan pembangunan di tiga kawasan berkenaan, Mohamed Azmin menafikannya dan menjawab: "RFI atau RFP itu semua dilakukan oleh MBI." Pada 8 Julai lepas, The Edge Financial Daily melaporkan pembangunan tanah di ketiga-tiga kawasan itu akan dilaksanakan DEIG Land yang menyasarkan nilai pembangunan kasar sebanyak RM10 juta bagi fasa pertama menerusi konsep usaha sama. Laporan itu turut menyatakan bahawa DEIG membuka RFI selain akan memaklumkan RFP kepada pemohon yang disenarai pendek untuk pembangunan berkenaan. - BERNAMA

Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/77777

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
2 ulasan:
Write comments
  1. Blogger Haramjaddah Pukimak Din Tyrtle, OutSyed The Box, Kadir Jasin, Zamkata, apanama, putra merdeka, Celah Gelegar, The Sense Credibility and Accountability, Jelapang, KZO. Sungai Rapat Online.

    Mulai hari ini Blogger Banggang, Bahalul, Pukimak waiima Haramjaddah nie semua BoLEH Declare Blog masing2 sebagai Blog Macai Mahathir Mudah Lupa a.k.a. Nyanyok, seterusnya letakkan diri masing-masing sebaris dengan Blog Pembangkang pro Pakatan Rakyat.

    Ini kerana Blogger Banggang ini terlalu mendokong Mahathir Mamakkuty yang secara terang-terangan menyokong apa jua agenda CINA DAPIGS.

    Blogger Banggang ini, JANGANLAH KAMU SEBUT ATAU MENULIS TENTANG PERJUANGAN ORANG MELAYU LAGi.

    Kamu semua adalah Mamak Haramjaddah yg baru kenal keyboard. Selamat Maju Jaya dengan tugasan Baru Menaikkan Bangsa Cina di tanah Melayu ini.

    Sesungguhnya Kamu semua lebih HINA drp Kelab Greenboc, MSO, Anak Sungai Derhaka, MSO, Ameno World, Omak Kau, Aspan Alias, Shahbuddin, Tranungkite Online, Bloglist, Kedahlanie.info. Blogger Pro Pakatan Rakyat walau macammana pon keadaan kedudukan Parti PAS, DAP, PKR, tapi mereka tetap mendokong dasar kepartian mereka, menulis menenangkan ahli, menguatkan saf parti.

    Kecuali Blog Tranungkite yang cenderong pd PAS, Omakkau yg menuju kearah keadilan sejati, Manjung Mari tetap PAS di hati.

    Blogger Banggang, tukar LOGO sokong Mahathir yang Sokong Cina, takut kalau Bisness Cina Bangkrap, takut Cina hilang kuasa ekonomi.

    Blogger lain teruskan kerja, blogger pakatan kerja pakatan, blogger pro kerajaan teruskan kerja murni anda. suatu hari rakyat akan sedar, siapa Mahazalim, Mahacelaka, MahaFiraun Mahathir Mamakkutty.

    BalasPadam


  2. Pukulan Maut Anak Johor - Kami Tak Kebulur Jawatan Dlm UMNO!

    Sumber Berita


    >> Klik Di Sini <<



    Singkir Muhyiddin - Puteri UMNO Makin TOLOL Macam Wanita UMNO!!

    Sumber Berita


    >> Klik Di Sini <<



    Agenda Busuk Tun M Vs Mukhriz - Karier Politik Najib & Zahid Dlm Bahaya!!

    Sumber Berita


    >> Klik Di Sini <<


    ----------------------------------------------------------------
    Debaran JAN 2016 - Misi 'Adik2 Sayang' MELUDAH UMNO Bermula!!

    Sumber Berita


    >> Klik Di Sini <<
    ----------------------------------------------------------------

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.