Khamis, 15 Julai 2010

AutoCAD Command Aliases

    11:35:00 PTG   1 comment

Salam sejahtera

Semoga anda sihat selalu, kali ni wak cerita sikit pasal command dan short cut yang ada dalam AutoCAD ni. Pada sape-sape yang tak tahu lansung pasal AutoCAD maksud wak zero basic, wak nasihatkan pergi berguru dulu dengan mahaguru yang bertauliah dan berkelayakkan. Wak ni Cuma pemegang lesen P je. Hehehe..Mana-mana yang pernah belajar dulu tapi sekejap lupa sekejap ingat, yang penting jangan hilang ingatan sudah. Kali ni kita cuba ingat kembali bersama-sama.


Bagi anda yang baru level 1 mesti macam pernah nampak icon-icon seperti kat gambar di atas. Kalau guna cara ni pun ok juga untuk orang yang baru-baru nak buat drawing, Cuma lambat sedikit sebab terpaksa cari command icon-icon bila buat drawing..Slow-slow belajar yer..


Sekarang ni wak terus masuk gear 6, apa benda la tulisan-tulisan yang ada kat dalam gambar tu. Haaa jangan tak tahu ini dia commands AutoCAD yang biasa digunakan oleh mereka-mereka yang sifu dalam buat drawing. Untuk sampai ke tahap ni ada petua-petuanya, antaranya ada daya ingatan yang tinggi, jangan makan kepala ikan, jangan banyak ketawa yang bukan nanti ilmu terbang, jari jemari yang fleksi dan last sekali praktis yang berterusan. Senang saja petuanya. Untuk belajar style ni dua-dua tangan kiri dan kanan akan digunakan sepenuhnya Fuhhh..macam mana tu agaknya, kalau nak tahu kena tengok sendiri macama mana sifu-sifu buat drawing. Masti dalam hati anda akan berkata "WWOOWW" terenye..Apa-apa pun anda juga boleh jadi sifu dalam AutoCAD satu hari nanti, yang penting kena ada minat & usaha. Di post akan datang wak akan cuba bagi tips mcm mana nak gunakan kedua-dua tangan masa buat drawing tanpa perlu banyak merujuk icon-icon yang ada di AutoCAD Tool Bar..Selamat mencuba..


WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
1 ulasan:
Write comments
  1. Salam bro.. saya dah gunakan AutoCAD sejak dari tahun 1997 sampai skrg...

    By the way great job bro...

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.