Ahad, 25 Julai 2010

Mengenal Sudut Unjuran Pada Lukisan Kejuruteraan

    1:32:00 PG   2 comments

Sebelum anda mula melakar sebuah lukisan kejuruteraan, beberapa perkara penting harus diambil kira. Dalam post kali ni wak nak share sikit pasal sudut unjuran yang digunakan dalam sesebuah lukisan kejuruteraan. Ia amat penting untuk kita ketahui kerana di setiap negara seperti di Eropah, Amerika dan Asia mempunyai garis panduan yang tersendiri. Pasal International Standard nih nanti wak cerita di post yang lain.

Mengikut pengalaman wak yang bekerja sebagai pelukis plan dalam bidang kejuruteraan acuan (mould), kebiasaanya bacaan sudut yang digunakan adalah bacaan sudut unjuran ketiga (3rd Angle), jarang sekali wak ketemu bacaan drawing yang menggunakan sudut unjuran peratama (1st angle) namun ia tetap ada..nasib lah tu.

Kalau tak silap wak, masa zaman sekolah dulu ada belajar benda-benda macam ni..Mungkin banyak sangat benda yang nak diingat la ni tu yang sampai terlupa. Bagi yang nak ingat kembali tentang topik yang wak tulis ni. Sama-sama kita ikutinya. Di sini wak ada sediakan beberapa contoh drawing yang menggunakan bacaan sudut 1st Angle dan 3rd Angle. Jangan pening-pening..tengok perlahan-lahan pasti anda akan dapati perbezaan antara sudut ketiga dan sudut pertama. Dulu pun wak tak biasa sangat dengan sudut-sudut nih, ambil masa juga nak faham dan cuba nak bayangkan. Bila dah hari-hari mengadap drawing dan bantuan sifu wak, lama kelamaan baru dapat tangkap..

Sila rujuk pada ruangan Title Block di bahagian bawah sebelah kanan setiap drawing dan anda akan dapati di situ dinyatakan sudut unjuran yang dingunakan unutk mentafsir drawing tersebut.




Wak sediakan contoh drawing yang mudah untuk kita fahami sebagai basic permulaan mengenal sudut unjuran yang ada pada setiap lukisan kejuruteraan. Perhatikan betul-betul perbezaanya.



1st Angle Direction



3rd Angle Direction

Semoga apa yang wak paparkan dalam blog ni akan menambahkan lagi informasi anda dan siap tahu anda bakal jurutera di masa hadapan Insya Allah

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
2 ulasan:
Write comments
  1. sgt ilmiah....ble jd bahan rujukan student n individu yg meminati bidang ni....tahniah....sy tabek...

    BalasPadam
  2. Terima kasih cikgu..hehehe

    Tapi kebiasaanya ilmu free ramai yg tak nak belajar. apa boleh buat..

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.