Sabtu, 2 Oktober 2010

Selangor: Khutbah Jumaat dah macam dengar ceramah politik la pulak

    6:14:00 PG   7 comments


Baru saja balik dari solat Jumaat di sebuah masjid yang terletak di Bandar Baru Bangi. Khutbah hari ni cukup panas kerana khatibnya mungkin merupakan seorang pengtaksub Pakatan Rakyat. Walau pun wak lupa namanya, tapi boleh cam suaranya. Dah berapa kali Jumaat apabila tiba giliran si khatib ini menyampaikan khutbah mesti ada bau-bau politk dan sindir-menyidir..Dalam hati cakap, memang sah kemaruk politik.

Kandungan khutbahnya banyak tertumpu isu hukum khudud, sambil membaca nas-nas Al Quran serta hadis, sempat lagi tu mulut mencaci orang lain Di penghujung khutbah tadi sempat lagi si khatib ni membela Anuar kaki liwat dengan membuka carita isu Qazaf yang telah difailkan di mahkamah syariah. Walaupun khatib tersebut tidak menyebut nama indvidu tertentu, sesiapa sahaja yang mengikuti perkembangan kes ini pasti akan tahu siapa gerangan yang dimaksudkan oleh si khatib ini. Bukan main lagi bercerita bertapa beratnya hukuman bagi orang yang menuduh orang lain berzina, tapi satu je yang khatib tu terlupa, iaitu menasihatkan Anuar Ibrahim bersumpah dengan nama Allah seperti mana Saiful lakukan suatu masa dahulu. Baru lah boleh buka cerita pasal hukuman Qazaf ini.

Hanya mampu geleng kepala sahaja bila mendegar khutbah tersebut. Mungkin terdapat ahli-ahli Umno yang berada dalam masjid tersebut panas telinga apabila mendengar khutabah jumaat hari ini. Tak ubah langsung macam mendengar ceramah politik. Nasib la wak ni masih waras lagi, kalau tak, mahu wak bertadbir kuat-kuat dalam manjid tadi. Diharap pihak majils agama islam Selangor pantau-pantau la sikit keadaan ini. Orang datang ke masjid untuk beribadat sambil mencari ketenangan, bukanya nak dengar khutbah yang berbau politik. Wak rasa khatib sorang ni je yang kemaruk sangat dengan politk-politk kepartian. Kahtib-khatib yang lain semuanya ok-ok belaka, sampaikan khutbah mengikut teks tanpa sebarang tokoh tambah..Apa nak jadi laaaa...

Wak J: Sila matikan atau off telefon bimbit anda ketika sedang bersolat, supaya ia tidak menggangu jemaah yang lain.

Wak Jengkol

Tentang Wak Jengkol

A Low Profile Blogger.

Previous
Next Post
7 ulasan:
Write comments
  1. sememangnya politik itu kotor...masing2 ade kepentingan sendiri..sama je mana2 parti politik pun...

    BalasPadam
  2. abah_izz,

    betul, tapi jgnlah gunakan khutbah jumaat untuk melunaskan dendam politik fuckatan nirrajim.. tak semua jemaah kat situ sama ideologinya...

    BalasPadam
  3. assalamualaikum.. pakatan rakyat je yang buat politik tu kotor. politik dan agama jgn dicmpur adukkan, nnt merana dunia akhirat.

    BalasPadam
  4. salam wak.. sebenarnya bukan masjid tu jer yg khutbah dia berbaur politik.. banyak lg tempat lain pn selitkan politik gk.. lebih2 lg yg negeri jajahannyer.. tggu dan lihat la kuasa Tuhan membalasnyer..

    BalasPadam
  5. deme ingat semua orang gemo ke apa yang di buat tu. memang puak pembangkang ni otak dah tak boleh pakai. dah tak tau nak beza yang apa patut dan tak patut di buat. kemaruk berpolitik dah tak kira tempat masa kutbah pun nak selitkan gak. bingai punya manusia

    BalasPadam
  6. khutbah jumaat kat ampang tadi topik pasal fitnah..

    semoga jemaah2 pakatan kat masjid ni dapat amati isi khutbah tadi dan bawak2 la insaf...

    sakit telinga saya..hari raya datang umah sedara pon nak berborak pasal politik..

    x paham langsung la prangai orang kalau da taksub ni...

    BalasPadam
  7. Salam..

    Ini lah jadinya kalau agama dan politik dicampur adukan..tonggang terbalik jadinya...akhir zaman..org pas mmg tak pernah sedar.

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.