Selasa, 28 Disember 2010

FELDA: Mr Bean Pas bila...Bunyi Lagi Kuat Dari Lajak

    4:47:00 PTG   1 comment


Selepas Mazlan Aliman mati akal tak reti nak spin isu bonus pemberian Felda, kini tiba pula giliran Mr Bean Pas aka Mahfuz Omar mengabil alih tugas untuk memporakperandakan keharmonian FELDA dan seluruh warganya. Di dalam Pas hanya tiga ekor lembu ni sahaja yang selalau mengambil giliran untuk menghentam FELDA. Kalau tak Mazlan Aliman, Mahfuz pula take over, jikalau kedua-duanya tak boleh blah, tiba giliran Din Pudu pula tukang cover kedunguan mangkuk dua ekor ni. Last sekali ketiga-tiga lembu ni sama-sama terjun parit.

Dipendekan  cerita, watak dan jalan cerita yang cuba dibawa oleh si Mahfuz ni, memang sungguh kelakar dan bangang, Kalau si Mahfuz ni masuk Hollywood confirm Mr Bean sebenar tak boleh cari makan. Kalau tak percaya cuba baca di HAPRAK DAILY. Jalan ceritanya semua berkisar BONUS Felda yang dianggap kecil dan sedikit oleh PAS. Sejak penguman dari PM tempoh hari mengenai pemberian bonus oleh Felda kepada peneroka rancangan yang layak. Setakat ini belum ada lagi kedengaran suara-suara peneroka yang komplen pasal bonus yang bakal diterima kali ini sedikit atau terlalu banyak. Inilah yang dikatakan lebih kuat bunyi daripada lajaknya. Apa yang pasti buat peneroka Felda sekarang ini, masing-masing sedang tersenyum lebar sambil menantikan bonus yang akan diperolehi tidak lama lagi...sabar..

Inilah sikap sebenar pembangkang di Malaysia kerjanya tak habis-habis nak mengahsaut dan mengelirukan pemikiran rakyat. Bila dengar bab duit dia orang ni lah yang terlebih dahulu mempertikai itu ini. Jika diberi salah, kalau tak beri lagi la salah, masak Felda kena hentam lumat-lumat oleh pembangkang Malaysia yang berotak lembu ni. Dalam kenytaan Mahfuz yang lain, si Mr Bean Pas ini ada mendakwa, dengan kadar pembayaran bonus terlalu kecil kepada peneroka adalah merupakan satu bentuk penindasan kerana ia tidak setimpal dengan sumbangan yang diberikan kepada Felda. Ini lagi satu kenyataan hilang akal yang keluar dari mulut Mahfuz. Belum pernah lagi keluar dari mana-mana akhbar atau berita tv yang melaporkan, peneroka Felda mati kelaparan, hidup tak keruan, serta merasa diri dan ahli keluarga ditindas gara-gara bonus tahunan yang diterima terlalu sedikit.

Dah namanya bonus, sudah tentulah ada perkiraanya sendiri, bukan main hentam, nak bagi ikut suka dan berapa banyak. Kalau kita ikut cara pembangkang berfikir, taukey Babi DAP Lim & Keluarga pun terpaksa jual kadang sebab tak mampu nak bayar bonus, jika ada 10 orang perkerja yang berotak seperti Mahfuz ni. Macam mana boleh terpilih sebagai wakil rakyat, wak sendiri pun tak tahu. Hentam sajalah..



Walaupun bonus yang diberikan oleh pihak Felda pada setiap tahun tidak menentu jumlahnya, tapi inilah hasilnya, hampir kesemua peneroka yang ada di Malaysia sekarang ini mampu hidup dalam keadaan selesa tanpa terlalu mengaharapkan pemberian bonus semata-mata. Sekiranya kita faham apa itu konsep bersyukur dan berterima kasih, sudah tentu perkara sikit atau banyak ini tidak menjadi isu yang perlu diperbesar-besarkan seperti yang dilaungkan oleh 'Radio Buruk' Pas ini..Bagi peneroka Felda yang merasakan bonus kali ini tidak mencukupi, apa salahnya anda cuba 'slow talk' dengan majikan anda supaya bayaran bonus dapat di'UP' sedikit..Belum try, belom tahu..Selamat mencuba..


Wak J: Sesuatu pemberian yang kecil akan menjadi besar nilainya, sekirinya kita teridiri dari kalangan orang-orang yang bersyukur. Orang berbudi kita berbahasa, orang memberi kita merasa.

Wak Jengkol

Tentang Wak Jengkol

A Low Profile Blogger.

Previous
Next Post
1 ulasan:
Write comments
  1. Saya tidak heran si Mahfuz tu boleh jadi wakil rakyat. Kalau PAS letak selipar pun pengundi PAS akan pangkah.

    Tapi boleh jadi N. Presiden memang tak masuk akal cara berfikir bijakpandai dalam parti PAS. Dengar ada Engineer, Doktor, Lawyer, ulamat yang mendokongi parti. Aku fikir dia orang plih Mahfuz kerana teamwork senang di campuri oleh semua semua kedudukan dalam parti. Habislah Mahfuz ni kena buli.

    agbr47: Flykick dah terima Mahfuz sebagai kawan. Hee..he..

    http://agbr47.blogspot.com melaporkan PRK Tenang dengan telus dan pantas.

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.