Ahad, 19 Februari 2012

Sama Rata Sama Rasa, Mahukah Orang Cina Berkongsi Kekayaan Yang Dimiliki Bersama Bangsa Lain?

    2:00:00 PTG   No comments


Jawapanya TIDAK! dan jangan bermimpi dia orang ini akan berkongsi kekayaan yang dimiliki  bersama dengan kaum-kaum yang lain. Kosep sama rata dan sama rasa yang diwar-warkan oleh pemimpin Pakatan Pembangkang itu tidak lebih hanya sekadar ayat-ayat penyedap telinga sahaja. Realitinya 1Malaysia pun tahu kaum mana yang lebih berwang dan paling berkira bila hendak menyumbangkan wangnya.

Kehangatan debat antara MCA dan DAP yang diwakili oleh Chua Soi Lek dan Lim Guan Eng semalam masih lagi diperkatakan hingga ke hari ini. Jika diperhatikan di dada-dada akhbar dan juga portal berita internet baik yang pro kepada kerajaan atau pembangkang, masing-masing sibuk menceritakan tentang kehebatan perdebatan yang berlansung semalam.

Jika dahulu golongan mata sepet ini diberi ruang untuk mengaut segala kekayaan yang ada di dalam negara ini melalui penguasaan bidang ekonomi, namun hari ini mereka telah melihat dengan mengusai bidang politik juga mampu menghasilkan wang, malah ia lebih mudah dan hasilnya lebih lumayan dari berniaga secara biasa. Apa sahaja peluang dan ruang yang boleh membut duit memang tidak akan dilepaskan oleh golongan yang bertuhankan duit ini. Lihat sahaja di Selangor setelah Pakatan memerintah, habis semunya dikorek hingga berlubang dan ada juga yang mati kerana berebut wang.

Pada pendapat wak, debat yang berlangsung di Time Square, KL semalam, tidak memberikan apa-apa kesan lansung kepada rakyat. Ia dilakukan sekadar untuk mewarnai atau mengkecohkan suasana politik negara. Itu sahaja. Sedangkan hakikat sebenar semua orang tahu, bila golongan mata sepet ini rasa tersepit, terhimpit dan merasakan hak mereka dinganggu, maka berpeluklah dua org apek ini untuk membela nasib kaumnya.

Siapa yang menjadi juara debat antara MCA dan DAP semalam, pasti ada dari kalangan Melayu UMNO, Melayu PAS dan Melayu PKR begitu berbangga dengan hasil debat yang ditonjolkan oleh dua org apek tua ini. Masing-masing menjaja cerita tentang kehebatan dua org pemimpin kaum cina ini sambil medabik dada dan berkata inilah bakal pemimpin yang boleh membela nasib orang Melayu pada masa hadapan.

Konsep sama rata sama rasa yang dinginkan oleh Pakatan Pembangkang untuk diamalkan di negara ini yang berbilang kaum dan perbezaan jurang ekonomi yang ketara, menjadikan ia sukar diterjemahkan dalam bentuk realiti. Jika ingin dilaksanakan juga, sudah tentunya akan ada pihak yang tidak berpuas hati kerana jika selama ini mereka bebas mencari kekayaan di dalam negara dengan usaha sendiri tiba-tiba sahaja terpaksa dikongsi dengan orang lain. Banyak cantik muka lu orang...

Wak Jengkol

Tentang Wak Jengkol

A Low Profile Blogger.

Previous
Next Post
Tiada ulasan:
Write comments

Tak nak ada masalah dikemudian hari, sila komen yang murni-murni je di sin..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.