Rabu, 11 April 2012

Gagal Bela Kambing..Bodoh Pula Dalam Matematik..Kasihan Kau Husam

    12:00:00 PTG   No comments


Sekiranya Mahfuz Omar yang gagal lulus SRP itu yang tak tahu mengira, mungkin saya dapat menerima alasan dia tidak mampu mengira dengan baik. Tapi, apabila Husam Musa, seorang Exco Ekonomi di Kelantan yang bodoh mengira, saya fikir PAS memang gagal dalam bidang matematik!

Pembangkang baru-baru ini berpolitik dengan golongan muda yang meminjam wang dari PTPTN bagi menampung kos pengajian mereka di institusi pengajian tinggi. Pembangkang mahu menghapuskan PTPTN dan hutang para peminjam tersebut.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menjelaskan bahawa kerajaan tidak akan berbuat demikian kerana ia akan menyebabkan kerajaan mengalami kerugian sebanyak RM43 bilion dari jumlah pinjaman yang telah dikeluarkan kepada para pelajar.

Husam mendakwa bahawa PM berbohong. Kononnya, jumlah sebenar pinjaman keseluruhan dari PTPTN hanya berjumlah RM28 bilion bagi 1.9 juta peminjam. Katanya, Najib cuba membebankan pelajar dan menakut-nakutkan rakyat dengan jumlah kerugian yang besar itu.

Persoalannya, benarkah hujah dan fakta Husam Musa itu? Dari mana dia dapat jumlah RM28 bilion itu sedangkan Najib mengumumkan jumlah yang jauh lebih besar, RM43 bilion? Siapa yang beri pinjaman dan menyimpan rekod? Kerajaan atau Husam Musa?

Sekiranya RM28 bilion dibahagikan dengan 1.9 juta peminjam, maka seorang peminjam mendapat sebanyak RM14,736.84 sehingga tamat pengajian. Saya ingin bertanya, adakah perbelanjaan selama 3 hingga 4 tahun hanya memerlukan wang sebanyak itu saja untuk para pelajar?

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
Tiada ulasan:
Write comments

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.