Rabu, 13 Jun 2012

Tak Larat Tanggung Subsidi Air Percuma, Punca Kerajaan Pakatan Selangor Ingin Urus Air Sendiri

    12:30:00 PTG   No comments


Kenapa Khalid Gagap beriya-iya sangat mahu pengurusan air di Selangor diuruskan oleh kerajaan negeri?

Terkini, Kerajaan Pakatan Selangor sekali lagi menegaskan bahawa penyusunan semula industri air adalah langkah terbaik dalam menangani isu berkenaan yang dianggap kritikal oleh pelbagai pihak.

Kata Khalid Gagap lagi, pembinaan loji Langat 2 bukanlah jalan penyelesaian terbaik kerana isu kos dan bimbang ia nanti akhirnya akan ditanggung oleh pengguna.

Sebenarnya, isu loji rawatan air Langat 2 tidaklah serumit mana jika kedua-dua belah pihak sanggup duduk berunding dan berbincang demi kepentingan rakyat.

Berkenaan kenaikan tariff air dan juga kos yang sering dimomokan oleh Khalid Gagap sekiranya pembinaan loji rawatan Langat 2 diteruskan, hanyalah cubaan untuk mengaburi mata rakyat supaya lupa akan masalah besar yang bakal mereka hadapi bila menjelangnya tahun 2014 nanti.

Sebagai sebuah kerajaan yang bertanggungjawab dan setiasa memikirkan tentang kebajikan rakyat, isu bebanan kos dan kenaikan tariff air ini, sepatutnya tidak menjadi masalah dan tidak sukar untuk diselesaikan jika diambil kira dengan keadaan negeri Selangor sebagai sebuah negeri yang kaya.

Semua orang tahu, untuk melaksanakan janji air percuma di Selangor, kerajaan negeri terpaksa mengeluarkan belanja yang sangat besar bagi menampung segala kos yang terlibat.

Sebab itulah setelah beberapa tahun Pakatan memerintah Selangor, barulah rakyat dapat merasai nikmat air percuma seperti yang dijanjikan walau ia bersyarat. Itupun setelah mendapat desakan dari banyak pihak. Kalau tidak, jangan mimpilah.

PRU13 sudah semakin hampir, kerajaan Pakatan Selangor sebenarnya berada dalam keadaan terdesak akibat dihimpit pelbagai masalah dan juga desakan daripada rakyat di atas kegagalan kerajaan Pakatan menunaikan segala janjinya.

Selagi tidak dapat mengambil alih pengurusan dan juga eset air di Selangor, selagi itulah Khalid Gagap tidak senang duduk. Hanya dengan modal air percuma ini sahajalah yang boleh menjamin kemenangan Pakatan di Selangor. Selain dari itu, tiada apa lagi yang boleh diharapkan.

Oleh itu, BN Selangor perlu lebih bijak dalam menagani isu air ini, ibarat menarik rambut dalam tepung, rakyat terbela, negeri Selangor dapat ditawan kembali.

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
Tiada ulasan:
Write comments

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.