Sponsored

Selasa, 25 September 2012

Kerajaan Selangor Gembira Lihat Rakyat Hidup Menderita Tanpa Bekalan Air Bersih

Asal boleh tidur..apa aku peduli rakyat Selangor ada air ke tak

Kemelut isu air yang melanda negeri Selangor nampaknya akan terus berpanjangan jika dilihat dari situasi yang berlaku hari ini. Rakyat melihat pekembangan terbaru berhubung isu pembekalan air antara Pahang dan Selangor sebagai satu perkembangan yang tidak baik dan amat membimbangkan.

Pada asasnya, isu air Selangor yang menjadi pertikaian antara Kerajaan Pusat dan kerajaan negeri ini mudah diselesaikan melalui meja rundingan. Oleh kerana terlalu banyak politiking dan dolak-dalik yang berlaku terutama dari kerajaan negeri yang ditadbir oleh parti Pembangkang, perkara yang mudah tadi bertukar menjadi rumit dan payah diselesaikan sehingga rakyat pula terpaksa menanggung akibatnya.

Sampai bila kemelut isu air Selangor akan terus berlarutan tanpa sebarang penyelesaian yang tuntas agar semua pihak yang terlibat termasuk rakyat jelata dapat keluar dari masalah ini.

Masa terus berlalu, tahun berganti tahun. Permintaan air bersih di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya semakin meningkat serta pengeluaran air terawat sudah melebihi had kapasiti sebenar. Jika perkara ini terus dibiarkan tanpa sebarang usaha untuk meningkatkan jumlah pengeluran air terawat dilakukan, dikhuatiri rakyat Selangor bakal berdepan krisis air paling dahsyat dalam sejarahnya.

Baru-baru ini, kenyataan Menteri Besar Pahang, Adenan Yakob yang menyuarakan hasratnya untuk membatalkan perjanjian pembekalan air kepada Selangor telah menambahkan lagi perasaan bimbang di kalangan pengguna air di Selangor.

Belum pun, kembimbangan yang sedang dialami oleh pengguna air di Selangor berkenaan hasrat Menteri Besar Pahang itu hilang, menyusul pula kenyataan Exco Kerajaan Negeri Selangor yang menyambut baik dan sangat berbesar hati jika hasrat untuk membatalkan perjanjian yang telah dimetrai itu menjadi kenyataan.

Hal sedemikian sepatutnya tidak berlaku jika kepentingan rakyat lebih diutamakan dari kepentingan politik. Sebagai sebuah kerajaan yang dipilih oleh rakyat tidak kira di peringkat pusat atau atau negeri, penyediaan kerperluan asas seperti kemudahan untuk mendapatkan bekalan air bersih yang mencukupi perlu diberi keutamaan biarpun ia melibatkan kos yang besar.

Tindakan kerajaan negeri Selangor yang kononya ingin berjimat termasuk dalam hal penyediaan keperluan asas rakyat dilihat sebagai satu tindakan yang kurang bijak memandangkan kerajaan negeri sekarang ini masih belum lagi menyediakan plan masa depan untuk mengatasi masalah kekurangan bekalan air bersih jika ia berlaku lebih awal dari jangkaan.

Jika Pahang benar-benar membatalkan perjanjianya, jangan pula selepas itu keluar kenyataan bodoh dari mulut Menteri Besar atau barisan Exconya, menyuruh rakyat Selangor menggunakan air hujan, air laut, air sungai dan  air kumbahan untuk kegunaan seharian.  Baru ada akaiii

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tak nak ada masalah dikemudian hari, sila komen yang murni-murni je di sin..