Isnin, 10 Jun 2013

Kebebasan Media Malaysia Mula Beri Kesan Pada Singapura

    12:01:00 PG   1 comment

singapura-kebebasan-media

Tindakan kerajaan Singapura mengetatkan undang-undang terhadap pengamal media maya di  negara itu memang wajar menjadi contoh ikutan kepada Malaysia. Memandangkan ramai dari kalangan penyokong Pembangkang Malaysia menganggap Singapura sebagai sebuah negara yang bagus serba serbi, maka peraturan yang diamal oleh negara yang terkanal dengan jolokan 'Kota Singa' itu patut juga diperkenal untuk pengamal media maya di negara ini.

Rasanya, tak menjadi kesalahan jika kerajaan Malaysia meniru atau mengguna pendekatan yang sama seperti negara jiran jika undang-undang baru yang diperkenalkan itu mampu mendatangkan kebaikan kepada semua selain dari dapat mengekang penyebaran bahan maklumat palsu dan fitnah di alam siber. Dengan cara ini juga dapat mendidik para pengamal media alternatif supaya lebih berhati-hati dan telus dalam menyampaikan maklumat atau berita.

Lim Kit Siang selaku kepala paling besar dalam DAP sudah tentu setuju dan gembira jika Kerajaan BN mengikut langkah Singapura dengan meperkenal undang-undang media online tersebut terhadap pengamal media alternatif negara ini terutamanya media maya atau protal berita atas talian pro Pembangkang.

Sekarang bukan lagi masa untuk berlembut bagi Kerajaan terhadap anasir-anasir yang cuba menganggagu-gugat ketenteraman awam serta dalang yang cuba memporak perandakan negara ini melalui penggunaan media baru tanpa kawalan dan batasan. Segala peruntukan undang-undang yang ada harus digunakan sebaiknya  demi masa depan negara  dan juga rakyatnya yang cintakan keamanan.

Nampaknya, kesan kebebasan media yang diamalkan di Malaysia telah membuatkan kerajaan Singapura lebih berhati-hati serta merasa bimbang kalau-kalau pengamal media maya di negara itu juga menggunakan cara yang sama di Malaysia untuk menggulingkan kerajaan.

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
1 ulasan:
Write comments
  1. Lagi satu wujudkan semula ISA.

    Bukankah Singapura masih menggunakan ISA.

    Mesti Lim Kit SIAL sokong punya.

    Dia kan taksub kat Singapura.

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.