Khamis, 27 Jun 2013

Selepas Jonker Walk Tutup..Petaling Street Pula Sasaran Kita!

    12:48:00 PG   2 comments

petaling-street-next

Wak J: Baru berapa bulan jadi Ketua Menteri, Datuk Idris Harun sudah mula tunjuk belang. Langkah bijak kerajaan negeri Melaka menutup tapak pasar malam yang menjual barangan tiruan oleh Cinabeng DAP di Jonker Walk mendapat sokongan luar dugaan dari orang Melayu.

Ketegasan Datuk Idiris Harun terhadap peniaga-peniaga haram yang sekian lama beroperasi di Jonker Walk wajar menjadi contoh yang perlu diikut dan dilaksanakan oleh pemimpin Melayu lain di negeri-negeri yang dimenangi Barisan Nasional (BN).

Jika di Pulau Pinang, Lim Guan Eng boleh menganiaya peniaga-peniaga Melayu atas nama undang-undang, jadi apa masalahnya kalau Ketua Menteri Melaka itu menutup terus Jonker Walk dengan menggunakan pendekatan serupa? Lagi pun tapak pasar malam yang dimonopoli oleh cinabeng-cinabeng ini terletak di tengah-tengah bandar Melaka dan mengganggu kelancaran trafik.

Ketua Menteri Melaka sudah memulakanya, sekarang tiba giliran kita pula menyambungnya.  Blog ini dan rakan-rakan blogger yang lain akan terus menyokong dan mempertahankan keputusan yang dibuat oleh kerajaan negeri Melaka ini.

Diharap Datuk Idris Harun terus kekal dengan pendirianya, kerana orang Melayu sudah lama menanti kemunculan seorang pemimpin yang berani berjiwa Hang Tuah untuk mempertahankan hak di atas tanah tumpah darahnya sendiri.

Sekarang, kita tidak lagi perlu bimbang akan kehilangan sokongan dari kaum cinabeng atau tunduk dengan tekanan yang bakal diberikan kerana kita sudah tahu apa yang celaka-celaka ini mahu!

jonker-walk-cinabeng

SHAH ALAM: Tindakan kerajaan negeri Melaka menutup pasar malam hujung minggu yang dikenali sebagai Jonker Walk adalah tindak balas politik terhadap pengundi Cina yang menyokong pembangkang pada pilihan raya umum 5 Mei lalu, kata DAP.
 
Dalam kenyataan akhbarnya, ADUN Kesidang Chin Choong Seong mempersoalkan keputusan yang dibuat oleh Ketua Menteri Melaka Datuk Idris Haron setelah MCA mencatatkan keputusan paling buruk pada PRU-13 itu.
 
"Jelas ini tindak balas paling tidak demokratik oleh BN terhadap masyarakat Cina dengan cubaan menakut-nakutkan mereka. Tindakan memalukan ini tidak akan mencapai objektifnya.
 
"Sebaliknya, ia akan terus mengasing mereka dengan masyarakat," katanya.
 
Akhbar berbahasa Cina Kwong Wah Daily, melaporkan, semlam, Idris berkata keputusan yang dibuat oleh majlis mesyuarat exco Melaka pada 12 Jun lalu untuk menutup Jonker Walk adalah sebagai menghormati kehendak rakyat.
 
Idris mengingatkan bahawa DAP yang membuat bantahan terhadap keputusan kerajaan negeri yang melarang kenderaan memasuki jalan di Jonker Walk bagi menjadikan kawasan itu tempat membeli belah.
 
Ketika itu, katanya DAP membidas kerajaan negeri kerana mengorbankan kepentingan pengguna jalan raya demi menjaga nasib 200 penjaja dan peniaga kecil, 13 tahun lalu.
 
"Sekarang, kita dapati kebanyakan penduduk Melaka menyokong calon DAP berbanding MCA, yang bertungkus lumus berkhidmat kepada mereka. Justeru, kita memutuskan untuk menamatkan pasar malam itu dan berharap mereka akan berpuas hati," kata akhbar itu yang memetik Idris.
 
Beliau juga dilaporkan mengakui kekalahan MCA adalah punca kerajaan negeri menutup Jonker Walk.
 
Pada pilihan raya umum lalu, MCA bukan sahaja gagal merampas Parlimen Kota Melaka, tetapi Ketua Menteri Datuk Seri Ali Rustam yang berpindah ke Parlimen Bukit Katil tewas di tangan Ketua Pemuda PKR Shamsul Iskandar Mat Akin - AntaraPos

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
2 ulasan:
Write comments
  1. persoalannya ...
    1. kenapa semasa puak dap menutup premis perniagaan melayu kat pulau pinang ... menteri pelancungan ... apakah nama itu ... Nah Zeh Li Ah Jih waris kepada Ah Jib Must Go ... talak sebut apa-apa pun ... adakah pada masa itu suara itu menteri terlekat dikerongkong?
    2. berapakah cina membayar kepada menteri pelancungan ... Nah Zeh Li Ah Jih waris kepada Ah Jib Must Go ... untuk bersuara pagi pihak cina? Kalau bab mempertahankan sesuatu benda ini ... hem ... kalau tadak masyuk payah aku nak percaya ...
    3. atau menteri pelancungan ... Nah Zeh Li Ah Jih waris kepada Ah Jib Must Go ... bersuara bagi pihak Ah Jib Must Go ... bapa vernakular malaysia ... pelopor melayu liberal ... kerana mana buleh Ah Jib Must Go bersuara mempertahankan cina memandangkan cina dah menolaknya secara terang-terangan walaupun dia amat sayangkan puak itu ... dan PAU dah dekat ... jadi dia perlulah suara lain sebagai echo kepada suara hati nuraninya ... ini adalah salah satu seni dalam berpolitik ...
    4. kenapa menteri pelancungan ... Nah Zeh Li Ah Jih waris kepada Ah Jib Must Go tidak bersuara mempersoalkan tindakan cina dap kat pulau pinang menutup pasar ramadan ... adakah mulutnya kini telah bisu ... sebab itu dia tidak mampu bersuara ... atau matanya telah buta dan telinganya telah pekak ... maka dia tidak nampak ... dengar ... dan mendapat tahu akan hal perlakuan cina dap yang jahat ini ...
    sama-samalah kita fikirkannya ...
    5. kenapa ada menteri dari bangsa melayu mempertahankan bangsa cina dan pada masa yang sama tidak mempertahankan bangsa melayu dalam isu yang sama ... nampaknya cina tidak memerlukan wakil cina dalam kerajaan bn ... memandangkan wakil cina dah ada ... iaitu menteri yang berbangsa melayu sendiri ... sebab itu bangsa cina yakin bahawa suara mereka tidak hilang walaupun mereka memberi undia kepada dap ... dan dap gagal membentuk kerajaan ...

    BalasPadam
  2. Kita bangsa melayu tak perlu takut dgn bangsa cina... Mereka senyum didepan tikam dibelakang
    Nak kalahkan musuh kita kena ada dlm kelompok musuh
    Kita juga senyum dgn bangsat cina tetapi belakang kita hentam pi.. Sejahat2 bangsa aku Melayu tetap Melayu.. Sebaik2 lakonan cina ... Cina tetap Cina bangsat.

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.