Selasa, 2 Julai 2013

Nak Pertikai Apa Lagi! Teruskan Saja Projek Datum Jelatek Tu

    12:16:00 PG   7 comments

khalid-melayu-babi

Wak J: Nak pertikai apa lagi! Keputusan PRU13 lepas telah nyata menunjukkan bahawa mejoriti rakyat Selangor mengundi Pakatan Pembangkang.

Sebelum pilihan raya lagi isu projek Datum Jelatik ini sudah dimainkan, bermacam penerangan dan pendedahan telah dibuat berkenaan projek ini tapi tidak mendatangkan apa-apa kesan pun kepada rakyat Selangor.

Kesimpulanya, mejorti rakyat Selangor tidak peduli dan kisah sangat pasal projek super mewah yang dibangunkan oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) ini. Matlamat PKNS sekarang ini pun sudah jauh menyeleweng dari pejuangan asal penubuhanya sejak penyamun, perompak mengambil alih pentadbiran.

Dengan hanya diwakili oleh 12 orang ahli DUN memang agak sukar suara Pembangkang Selangor akan didengari memandangkan Pakatan Rakyat telah menang bergaya di ngeri itu dan menguasai seluruh sidang dewan.

Apa boleh buat?

SHAH ALAM - Ketua Pembangkang Selangor Datuk Mohd Shamsudin Lias hari ini mempertikaikan tindakan kerajaan negeri menerusi agensinya Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) mengambil alih tanah tapak 484 unit rumah pangsa kos rendah di Taman Keramat untuk dibangunkan dengan Projek Datum Jelatek.

Beliau mendakwa proses pengambilan tanah tapak rumah seluas 2.32 hektar oleh Kerajaan Negeri dan PKNS daripada pembeli atau pemilik rumah pangsa berkenaan didapati tidak telus.

Mohd Shamsudin (BN-Sungai Burong) berkata demikian semasa membahaskan titah ucapan Sultan Selangor pada sidang Dewan Undangan Negeri di sini.

Beliau berkata sebelum pemerintahan negeri bertukar kepada Pakatan Rakyat, kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) sejak 2002 telah bercadang membangunkan semula tapak rumah kos rendah itu.

Kerajaan BN telah menawarkan setiap pemilik dengan seunit pangsapuri 12 tingkat dengan keluasan 686 kaki persegi serta tiga bilik tidur pada harga maksimum RM75,000 dan seunit pangsapuri 13 tingkat dengan keluasan 950 kaki persegi serta tiga bilik tidur pada harga maksimum RM125,000.

Bagaimanapun, beliau berkata perundingan di antara kerajaan negeri dan pemilik rumah tidak selesai dan berlarutan sehingga pertukaran tampuk pemerintahan kerajaan Selangor pada 2008.

Namun, Mohd Shamsudin berkata Kerajaan Pakatan Rakyat membatalkan projek asal PKNS itu dan bercadang membangunkan projek mega Datum Jelatek.

Beliau berkata di bawah cadangan baharu itu, pemilik hanya ditawarkan pampasan rumah kediaman sebanyak RM250,000 seunit bagi rumah dua bilik, RM300,000 untuk rumah tiga bilik dan rumah kedai satu bilik RM450,000 dan RM500,000 untuk rumah kedai dua bilik.

Seramai 46 orang daripada 60 penduduk asal rumah pangsa itu menerima tawaran PKNS manakala 14 lagi menolaknya.

Mohd Shamsudin mendakwa harga termurah RM700,000 seunit rumah studio yang ditawarkan dalam projek Datum Jelatek itu adalah di luar kemampuan golongan berpendapatan rendah dan pampasan sebanyak RM130,000 ke RM250,000 yang  diterima oleh pemilik asal tidak mencukupi untuk membeli seunit studio itu.

Akibatnya, beliau berkata pemilik-pemilik asal rumah pangsa kos rendah itu yang 100 peratus Melayu terpaksa keluar dari kawasan itu menjejaskan komposisi pengundi-pengundi Melayu di kawasan Dewan Undangan Negeri Lembah Jaya, Parlimen Ampang.

Sidang dewan bersambung esok. - Bernama

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
7 ulasan:
Write comments
  1. Maka akan beranak lah jumlah cinabeng di kawasan jelatek sehingga ratio cinabeng akan bertambah sikit demi sedikit untuk mempastikan DAPigs kekal berkuasa.

    BalasPadam
    Balasan
    1. makilah semau-maunya,khalid peduli apa,tahniah kepada rakyat selangor,benar kata LKS DAP akan tawan semua bandar,KERAJAAN PR TIDAK AKAN BERGANJAK SERTA MENANGGUHKAN RANCANGANYA WALAUPUN MENDAPAT BANTAHAN,ADA SESIAPA INGAT LAGI SEORANG PEMIMPIN DAP DENGAH BANGGANYA BERKATA DIA TAK TAKUT WALAUPUN SEJUTA LAPURAN POLIS DIBUAT NAMUN BERGANJAK TIDAK SEKALI,SETAKAT DEMO ITU MEMANG KEREJA DIA,

      Padam
  2. Lihatlah wahai penyokong PR terutama kepada ahlul-ahlul PAS tegar yang berkerjasama dengan DAP ,apakah dengan keadaan ini PAS marasa selesa dengan muslihat DAP,Adakah juga ahlul-ahlul PAS tidak nampak agenda merugikan umat Islam dan Melayu atau mungkin mereka mudah lupa dengan jasa kerajaan berbanding kehancuran yang dibawa DAP.

    BalasPadam
  3. Umno pun sendiri dah bukak cerita nak bangunkan kawasan jelatik. PR cuma men super mega kan projek ni je.

    Pada aku, walaupun aku pengundi BN, tapi khianat adalah datang drp kita semdiri. Pihak sebelah sana hanya mengambil kesempatan sahaja.

    Jadi, umno semestinya kena muhasabah diri.

    Yang pergi lanti omar ong jadi penasihat sapa suruh?

    ISA pun dah tak ada. Apa lagi nak di mansuhkan?

    Ini salah sendiri bro..
    Betul la tu. Nak pertikai apa lagi?

    BalasPadam
  4. Semuanya sudah terlambat dlm isu Datum Jelatik ni.

    Macam mana lah penduduk terlibat boleh terima tawaran awal kerajaan negeri untuk membeli tanah mereka lepas tu tak puas hati pulaK?

    1000 sesalan pun dah tak berguna skrg..inilah harga yg perlu dibayar orang Melayu akibat kebodohan diri sendiri..

    BalasPadam
  5. Jika sebelum ni, segala kepincangan kerajaan PR Selangor didedahkan rakyat buat tak kisah terutamanya orang Melayu sendiri..

    Tapi kali ni kita kena sokong pulak segala tindakan Kerajaan PR Selangor yang mana dasarnya cuba menekan hidup orang Melayu..

    Orang Melayu kalau hidup terlampau selesa dia akan jadi pelupa..bila rasa tertekan baru lah dia bangkit bersuara..mungkin inilah salah satu cara untuk mengembalikan sokongan orang Melayu di Selangor kepada BN..

    BalasPadam
  6. Kalau betul nak pertikaikan , bawa kes ini ke mahkamah kerana PKNS TIDAK IKUT matlamat & menyeleweng akta penubuhannya ..? ?

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.