Ahad, 15 September 2013

Cina DAP Gelabah Bila Najib Bersungguh Mahu Memperkasa Ekonomi Bumiputera

    2:13:00 PG   18 comments

najib-perkasa-ekonomi-bumiputera

Keraguan dan kebimbangan orang Melayu serta kaum Bumiputera terhadap kepimpinan Dato Sri Naib selepas berakhirnya Pilihanraya Umum ke 13 (PRU13) hari ini semuanya terjawab dengan pelancaran program Memperkasa Ekonomi Bumiputera yang dirasmikan oleh Perdana Menteri Sendiri.

Ketika berucap di majlis itu, Dato Sri Najib telah mengumumkan beberapa langkah untuk meningkatkan ekonomi bumiputera. Terdapat lima strategi utama yang akan memayungi Majlis Ekonomi Bumiputera (MEB) di mana Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri akan mengetuai program tersebut.

1 Mendaya Modal Insan Bumiputera
2 Memantapkan Pemilikan Ekuiti Bumiputera Dalam Sektor Korporat
3 Memperkukuh Pemilikan Aset Bukan Kewangan Bumiputera
4 Memperhebat Keusahawanan Dan Perniagaan Bumiputera
5 Memantapkan Ekosistem Penyampaian Perkhidmatan

Perdana Menteri dalam ucapanya turut melafazkan ikrar, selagi ada bulan dan bintang di langit dan selagi hayat dikandung badan, survival orang Melayu dan kaum Bumiputera tetap akan menjadi keutamaan dalam perjuangan hidupnya sampai bila-bila.

Dalam upacara itu juga, Perdana Menteri turut berjaya menarik perhatian umum dengan mengumumkan beberapa perkara menarik yang akan memberi manfaat kepada orang Melayu dan Bumiputera. Melalui Permodalan Nasional Berhad (PNB), Kerajaan akan melancarkan unit amanah saham ASB 2.0 dengan RM10 bilion unit saham. Selain itu tambahan enrolmen pelajar UiTM sebanyak 250,000 menjelang 2020 dan penambahan kampus-kampus baru di seluruh negara.

Perdana Menteri juga menggesa kepada semua CEO agar menetapkan sasaran penyertaan Bumiputera dalam syarikat GLC. Dato Sri Najib juga menegaskan bahawa perkara ini wajib dimasukkan sebagai KPI kepada CEO syarikat masing-masing.

Najib-Perkasa-ekonomi-Bumiputera-2

Dana tambahan berjumlah RM700 juta juga telah diberi kepada TEKUN Nasional dan tambahan pembiayaan pinjaman Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) sebanyak RM300 juta untuk tempoh lima tahun. Menurut Perdana Menteri, bilangan usahawan TEKUN Nasional juga dijangka meningkat kepada 370,000 orang menjelang tahun 2015, manakala sahabat AIM pula disasarkan meningkan kepada 500,000 orang pada tahun 2015.

Sudah tentu dengan pengumuman penting ini melalui program Memperkasa Ekonomi Bumiputera yang dilancarkan itu dapat memberi banyak manfaat kepada kita semua. Peluang seperti harus direbut oleh kita semua agar segala peruntukan dan juga dana yang disediakan oleh Kerajaan untuk meningkatkan taraf hidup Bumiputera tidak disia-siakan begitu sahaja.

Diharap selepas ini tidak lagi kedengaran suara-suara sumbang yang tidak berpuas hati atau mempertikai tindakan Dato Sri Najib selaku Perdana Menteri Malaysia dalam usahanya melancarkan sistem pentadbiran negara dan meningkatkan tahap ekonomi Bumiputera. Melalui agenda memperkasa ekonomi Bumiputera ini juga telah membuktikan komitmen beliau selaku orang Melayu yang tidak  akan sesekali meminggirkan bangsa dan juga nasib kaum-kaum lain di bawah jagaanya.

nga-kor-ming-twitter

Baru sehari penguman Perdana Menteri  berhasrat mahu memperkasa ekonomi Melayu dan Bumiputera, sudah ada pihak yang mula terasa bahangnya. Tentu sekali pihak itu Cina DAP. Nga Kor Ming dalam Twitter-nya menganggap penubuhan Majlis Ekonomi Bumiputera ini sebagai bersifat perkauman dan meminggirkan kaum bukan bumiputera.

Apa lagi Nga Kor Ming dan DAP mahu? Nasib kaum bukan bumiputera di negara ini suduh cukup baik dan terbela di bawah pentadbiran kerajaan sedia ada. Oleh kerana orang Melayu dan Bumiputera telah memberi mandat sekali lagi kepada Barisan Nasional (BN) menjadi kerajaan pada PRU13 lepas, maka memang  wajarlah  sokongan mereka ini dibalas kembali.

Adakah selepas diberi betis dan peha, pihak-pihak jenis tidak pernah berterima kasih ini perlu diajar dengan KAPAK supaya mereka lebih menghargai kedamaian dan kemakmuran hidup di Malaysia!

Wak Jengkol

Tentang Wak Jengkol

A Low Profile Blogger.

Previous
Next Post
18 ulasan:
Write comments
  1. ni baru betul meletakkan msia kelandasan menjadi sebuah negara brdasar realiti.negara yg megutamakan dan menyakini nilai jatidiri bumiputra selain mereka yg ingin belajar jadi warga yg baik.menggembargemborkan program2 begini sebagai rasist sekadar trbalik kemuka mereka yg buruk tu.mereka hanya membina kekuatan atas dasar begini dan kerajaan semakin matang kot...kot kot laaa

    BalasPadam
  2. nk perkasa ekonomi melayu? mana nk cari wang? budget dah defisit, hutang bertambah, graduan tk bekerja melambak dan bertambah tiap tahun seramai lebih 20,000, hutang ptptn meningkat, ushawan melayu hutang npl meningkat, bayaran kontrator melayu klas f mengeluh keran lambat bayaran oleh kerajaan. cakap politik mudah tapi laksana amat susah . sekarang harap cukai dari rakyat .itu pun nak di naikkan melalui gts.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya ahli UMNO, tapi saya nak cakap sket jer, WAKLU kalau penulis menyangka cina gelabah dengan tindakan najib tu, diorang sengeh jer dan otak dah laju brkira mcamana nak putar benda tuh supaya masuk kat kantung mereka. Siapa bangsa paling pandai bab putar memutar kalau pasai duit? Hehehehe...
      Percayalah, impian najib menggunung tinggi bodek kat melayu time nak PAU ni hanyalah angan2 melayu bodoh jer tak nampak permainan magic politik jer semata-mata...
      Tuan tuan sekalian tak nampak dan x faham2 ker, dah 56 tahun merdeka, xde 1 pun pemimpin melayu selepas arwah Tun Razak yang betul2 fikirkan masa depan melayu, SEMUA GAGAL termasuk Tun Mahathir apatah lagi Dolah dan ni lagi Najib. Semua kencing melayu sahaja... Pelik sungguh kan, nama tanah melayu, kerajaan melayu tapi yang miskin papa kedananya MELAYU. Tahu kah tuan tuan kenapa? Pemimpin melayu lebih suka deal ang kawtim dengan bukan melayu lah senang cakap.
      Pemimpin melayu lebih takutkan kuasa bukan melayu darpada kuasa melayu.... Melayu xdak POWER la senang cakap!.
      Kepada ALLAH aku berserah menentukan nsib Malaysia 2014-2019 ini. Bersedialah kamu wahai saudaraku Melayu dan bumi sabah sarawak!
      Ini pendapat saya sahaja. Wasalam

      Padam
  3. Sabar la. Bawak2 bersyukur nikmat Allah kepada kita. InsyaAllah banyak perkara boleh selesai jika kita semua ikhlas dan bekerjasama

    BalasPadam
  4. To Mr. Nga,
    Non bumi can suck my *&%$

    BalasPadam
  5. Kadang kadang mentaliti Melayu dan Bumiputra ni beranggapan Melayu boleh maju dan kaya akibat tindakan dari kerajaan, Kerajaan hanya menyediakan mencetuskan idea disamping bantuan ilmu dan kewangan, selepas itu bumiputra sendirilah yang perlu berusaha dengan gigih untuk melaksanakannya. Kalau hangat hangat taik ayam, pengurusan kewangan lemah, ilmu tak mau belajar, nak belagak kaya je, bisnes akan lingkup lepas tu salahkan kerajaan, zaman Dr Mahathir dulu berapa banyak perancangan dilakukan oleh beliau untuk membantu bumiputra namun beliau gagal melaksanakannya kerana beliau gagal mengubah sikap orang melayu itu sendiri.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wak setuju dengan pendapat Tuan..Sebenarnya jalan untuk orang Melayu dan bumiputera maju sudah terbentang luas..Cuma kita sahaja yang tidak mahu merebutnya..

      Padam
  6. Najib bersungguh? Bro, umum je yang bersungguh bagai nak rak, tengok la tindakan nya nanti, habuk pun tarak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam..Anak Melayu

      Kita tunggu dan lihat. Jangan bila Najib senyap macama tak peduli nasib bumiputera kita bising..bila Najib umum sesuatu untuk membela nasib bumiputera kita pun bising juga..

      Apa Melayu mahu sebenarnya?

      Padam
    2. Dah banyak benda yang dia umum sebelum ni berlalu begitu saja nak percaya lagi? Dulu dia janji macam macam,ekonomi semakin lembab rasanya,kalau setakat BRIM tu apa faedah yang rakyat dapat? Terima duit, belanja, habis... duit mengalir kat kedai cina. Adakah ini satu polisi yang bagus untuk memperkasa kan ekonomi melayu? Apa perubahan positif yang saudara nampak setakat ni?

      Padam
    3. Perubahan pada orang lain memang tak ada adalah...tapi pada diri sendiri tu memang banyak yang berubah..

      Padam
  7. Memang Najib offer macam2 kat orang Melayu TETAPI biasanya tak semuanya dapat kat rakyat bawahan. Hanya yang ada 'cable' je yang akan kenyang. Sebab itu, ramai orang melayu yang menyampah dengan UMNO.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kalau hang percaya rezeki tu Tuhan yang beri..aku yakin hang tak akan kata macam ni.. Doa..Usaha..Ikhtiar dan Tawakal

      Padam
    2. kalau macam tu tak perlu la pemimpin umum macam macam... tunggu rezeki orang islam datang dengan sendirinya.

      Padam
  8. Dengar boleh percaya lebih jangan sebab orang politik ni kebanyakanya pembohong dan penipu .......terutama cina DAP,MCA dan gerakan .....selama ini merika berpura pura .Ynag bodohnya Najib nilah nama aja perdana menteri tapi bangang nak mampos .
    peduli apa dengan cina cina ni semua ....peduli apa dengan india india paria ni semua pegi mamposlah ......buat tak nampak dan buat tak dengar aja pada dia orang ni ...kalau dia orang degil tangkap...kalau dia orang lari tembak sampai mampos dan jangan tangkap hidup hidup .

    BalasPadam
    Balasan
    1. Anwar berahim tipu Tun M lagi lama dari Najib kena tipu dek Cina..Harap Najib sudah sedar tentang benda nih..

      Padam
  9. Pedulikan si CINA-CINA PENDATANG KAPIR asyik TAMAK dan BONGKAK dr DAPSYAITAN ini; asyik MELALAK mcm. ANJING HUTAN LIAR! Mereka boleh BERAMBUS dr. Tanah Melayu ini!!

    Kalau kat Eropah (tapi di Amerika/Australia/Canada/N. Zealand - Bumiputera di sana adalah Native American, Aboriginal Australian dan sbgnya,yg. diJAJAH Orang Putih), tak pula berani ramai PENDATANG Cina/India buka mulut, nak mcm-mcm keistimewaan sampai nak PIJAK kepala Bumiputera Barat Eropah, terutamanya yg. orang Putih! Mana ada perayaan rasmi hari raya Cina mahupun Deepavali, apalagi bahasa mereka di Eropah tu - apahal tak pula MELALAK si "pencinta hak asasi” kesamaan dari kaum Cina/India, termasuk yg. kat TANAH MELAYU ini, terutamanya loyar-loyar/NGO-NGO SAMPAH dari DAPSYAITAN/PKR?! Tapi bukan main lagi si pencinta penipu ini MENJILAT kaki kudis Barat-Israel, yg. MELALAK kat M’sia ni, nak paksa pemimipin Islam/Melayu amalkan "demokrasi/hak asasi" SAMPAH si Barat-Zionis!

    Bersama YB TPM kita, TS Muhyiddin Yassin, YB PM kita, DS Najib Tun Razak kita makin ikut jejak ayahandanya, iaitu BAPA-BAPA KEMERDEKAAN/PEMBANGUNAN TERCINTA Tanah Melayu kita ini, yg. amat BERJASA pd. bangsa, agama dan negara, Allahyarham-Allahyarham YB PM Tun Abdul Razak Hussein (ayahanda YB PM kita) dan YB TPM Tun Dr. Ismail Abdul Rahman. Maka, SYUKUR ALHAMDULILLAH di atas agenda Memperkasa Ekonomi Bumiputera oleh YB PM dan YB TPM kita ini!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

    BalasPadam
  10. Menjawab kepada Nga, non-bumi and ask from DAP, PKR and PAS. On another hindsight, Chinese is never worried, in fact very happy with the government handouts to the malays and bumiputra. Why? Because the chines will be asking the malays and bumiputra to be their business partners or even "ali baba" partners. For some other Chinese, they will target the retired malay government civil servant who are dato/datuk. dato seri, tan sri etc...to be their company chairman, MD or the least directors. On the same note, these Chinese will also target the retired malay army generals or ex-high ranking police offices. These malays who get "syok" with their position will become these Chinese "balacis" to capitalize/on the latest bumiputra plan. Sadly there many malays out there who are so hard-up and become the "licking dogs" for these Chinese business man. These Chinese are the one will use their malay balacis to bribe the authorities to get contracts. The same Chinese will tell the whole world how corrupted the government and the malays. So, all malays and government, pay detail attention to any manipulation and stop taking bribe. Help the genuine malay and bumiputra businesses sincerely.

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.