Selasa, 3 September 2013

Ramai Jadi Orang Minyak Bila Harga Minyak Naik!

    12:56:00 PG   8 comments


Diberitakan lepas tengah malam ini, 3 September 2013 harga minyak petrol Ron 95 akan naik sebanyak 20 sen.

Seperti biasa, bila setiap kali diumumkan harga petrol naik, pasti ramai dari kita yang mana tahap imanya senipis kulit bawang, mula terlupa bahawa setiap yang berlaku ini adalah  ketentuan Illahi.

Bagi yang menyokong dan mengundi Barisan Nasional (BN) pada PRU13 lepas, mula merasa marah dan geram kerana kenaikan ini. Tak kurang juga ada yang menzahirkan rasa kesal kerana tidak memangkah Pembangkang hanya disebabkan minyak Ron 95 naik 20 sen.

Jangan kerana harga minyak naik 20 sen kita jadi manusia hilang pedoman seperti penyokong PR. Mungkin ada sebab rasional mengapa Kerajaan terpaksa menaikkan harga minyak pada waktu ini.

Tak guna kita marahkan Najib sampai terkeluar anak tekak atau tercabut butang keyboard sekalipun kerana pada akhirnya tangki minyak kenderaan kita juga perlu di isi tak kira banyak mana kenaikan harga minyak diumumkan.

'Setakat minyak naik 20 sen apa lah sangat' (pinjam ayat fesbuk)...Jangan kerana 20 sen kita terus lupa segala bantuan atau subsidi lain selain dari minyak yang telah diberikan Kerajaan selama ini. Tak salah sekiranya hendak mengkritik atau meluahkan rasa tidak puas hati tapi jangan lah melampau sampai mahu menjatuhkan pemimpin yang kita sendiri naikkan. Kalau Najib disuruh letak jawatan, siapa pula yang akan menggantinya?...Anwar? 

Ramai bimbang jika harga petrol naik sudah tentu akan menyebabkan harga barang keperluan lain juga turut naik. Sudah tentu peluang ini akan digunakan oleh pihak tertentu seperti orang tengah Cinabeng, peniaga Cinabeng dan peruncit Cinabeng menaikkan harga barang keperluan  dengan alasan peningkatan kos penghantaran dan pengangkutan.

Jadi, untuk mengatasi masalah kenaikan harga barang keperluan dan mengurangkan keresahan di hati rakyat, pihak kerajaan kali ini perlu lebih tegas menangani masalah kenaikan harga barang dengan lebih banyak melakukan penguatkuasaan melaui agensi terlibat.

PRU14 bakal menjadi penggal terkahir buat Najib sebagai Perdana Menteri sekiranya perancangan kerajaan menaikkan harga minyak GAGAL mengawal peningkatan kos barang kerperluan harian hingga menyebabkan rakyat marah. Oleh itu Najib perlu menilai semula khidmat 'punahsihat' yang berada disekelilingnya kerana mereka ini dilihat sedang membawa malapetaka besar kepada kerajaan yang ditadbir oleh Barisan Nasional.

Sebagai rakyat, kita juga perlu faham dengan situasi yang dialami oleh kerajaan. Tambahan pula dengan keadaan dunia hari ini yang tidak menentu terutamaya pergolakkan yang sedang berlaku di negara timur tengah. Tidak kira macam mana pun kerajaan berusaha untuk bantu meringankan beban rakyat, kita juga perlu ingat sesungguhnya kenaikan kos dalam hidup tetap akan berlaku walau macam mana cara sekalipun kita cuba mengelaknya.

Wak Jengkol

Tentang Wak Jengkol

A Low Profile Blogger.

Previous
Next Post
8 ulasan:
Write comments
  1. Salam wahai sahabatku tuan moderator.....
    Terlebih dahulu aku merasa bersyukur di atas nikmat yg Allah berikan kpd kita serta selawat dan salam junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW.

    Kupasan tuan mungkin ada kebenarannya tetapi kerajaan harus Jujur dan ikhlas di dalam memberikan sesuatu kenyataan. Adakah DS Najib telah melihat kembali janji janji yg telah ditaburkan semasa pru yg lepas ini. Genap 100 hari penyokong BN telah dihadiahkan dan berita ini. Najib DULU berkata .....KITA INGIN MERASA DENYUT NADI RAKYAT....tapi ini di manakah sekarang? Nadi Rakyat dah HILANG selepas PRU? Nadi dah tiada????? Dah matikah ORG BN????

    Banyak faktor utk kita mempertikaikan tindakannya kerajaan Najib antaranya:
    1. Kenapa dulu Najib berkata tiada kenaikkan minyak dlm masa terdekat sedangkan baru 100 hari. Kenapa tak janji dulu undi BN minyak naik? Hipokrit kah?
    2. Pengukuhan ekonomi? Adakah memang tiada cara lain utk kukuh ekonomi Malaysia dan berjimat , saya naik tanya yg kerajaan berbelanja semewah sekrg ni apa cer?....tukar kereta perdana, sambut jamuan hari raya bermewahan disetiap kementerian, menaikkan duit brim? Adakah dan duit brim ini BN dapat undi der?
    3. Apakah pegawai penasihat di sekeliling Najib tak pandai menilai kenapa NILAI RM jatuh mendadak sekrg? Tak reti nak betulkan balik? Kalo tak reti letak jawatan. Maaf Najib rakyat dah pilih jalankan kerja sebaik mungkin.
    4. Dan kenaikkan harga minyak Najib kata hanya BERHARAP tiada org akan mengambil kesempatan menaikkan harga barang. Der....tak belajar dr sejarah ker der???? Cuba cer..... Barang mana yg tak naik setiap kali kerajaan umum harga minyak naik. Harga minyak tak naik pun harga ayam tak boleh kawal ....yenadeiii !!!!ayoyoyo amma appaa...
    5. Harga minyak dunia naikkah sekarang? Kenapa ron 97 tak naik? Oooo itu org ada duit pakai ....tak payah laa aeee!!!

    maaf tuan blog ....saya hanya meluahkan apa yg terasa dihati oleh golongan marhain macam saya dan lain lain yg mengeluh bila mendengar kenaikkan ini. Penat filem TANDA PUTERA di tayangkan sekrg ....tapi sayang..... Damage harga minyak mengatasi filem tersebut ....akhirnya DIMANAKAH MELAYU? Hanya melukut ditepi gantang ? Eehhh mana ok lagi tu gantang .....tepi longkang jer pemimpin kita lontarkan. Sapa lah kita .....bangsa Cinabeng tetap unggul maaaa....kaya...kaya...kaya...

    BalasPadam
  2. Nanti kita kata menteri bodoh nak marah...aku pengundi tegar dan penyokong tegar BN...Tetapi jangan kelaur kenyataan yang menyakitkan hati..."contoh.."tidak membebankan rakyat"...cuma orang yg kereta besar saja... betul-betul bangang... BRIM pon satu...bukan orang Melayu yang banyak dapat...tetapi Cina...Cina tak ada Slip gaji...Siapa pula yang terinanya....Kakitangan kerajaan...Hasil dalam negeri buat kerja senang ...yang pendapatan jutaan...ribu-ribu mereka tak kejar contoh..." tokeh bela ikan...bela itik...worksyop haram...halal...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sabar tuaN..

      Jangan marah2..ini baru sedikit nikmat subsidi ditarik balik belum lagi kesemuanya..Sebagai muslim kita kena banyak bersabar dan berdoa..Sudah tentu setiap yg berlaku ni pasti ada hikmahnya.

      Padam
  3. Kerajaan DAP P.Pinang menaikkan tarif air 100% boleh pulak ???

    BalasPadam
  4. Kah kah kah iman senipis bawang, pundek punya ayat, Najib dengan Pemandu dgn menteri minyak free lah bro, income tax elek pocik...besok astro pulak naik, lepas tu ayam naik lagi...bertamnbah tebal lah iman ko..khakkkk ptuihhhh.

    BalasPadam
  5. Bukan kita hilang pedoman tapi kena tanya ...

    Kenapa harga RON97 tak naik ?
    Kenapa susahkan Rakyat Miskin je ?

    BalasPadam
  6. Sebab kerajaan da rasuah rakyat ..semua nak free..bagi baja jual, bagi minyak jual, bagi nenh jual, beri tayar jual, beri tender Subkan, bago voucher jual kira silap kerjaan sebab nak menang undi. Dalam byk hal kaum cina yg untung...kaya raya sebab manjakan bangsa melayu, bumi. Kerajaan bagi ikan sepatutnya bagi Kail biar melayu dan bumi gi gi kail ikan sendiri..

    BalasPadam
  7. Rilek brader, brader rilek...
    Ni sume kan ketentuan Allah..Allah yg menggerakkan pemimpin untuk naikkan harga minyak..wal.asil blk asal..setiap apa.yg berlaku adalah qada n qadar..blk kepada penciptaan kita sebagai manusia la..klu rs tak mampu atau tbeban kena la cr jln menambah pendapatan melalui perniagaan atau part time..atau pun minta la kepada yg Maha Esa..dlm Al-Quran n Hadis byk cara bagaimana meningkatkan rezeki kita..

    Kadang2 pelik kepada org yg terus.menyalhkan org lain..pada sy org.mcm ni adalah org yg PEMALAS..MALAS BERUSAHA &MALAS MEMINTA...

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.