Sabtu, 28 Jun 2014

Rakyat Selangor Akan Mati Kebulur Kalau Tak Makan Babi?

    6:00:00 PTG   2 comments

babi-pr-selangor
Wak J: Kalau ikut slogan 1Malaysia Najib, rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan. Tapi di Selangor lain pula bila kerajaan negeri di bawah pentadbiran Pakatan (PAS, PKR, dan DAP) sibuk memikirkan bagaimana cara untuk memaju dan memodenkan sektor ternakan BABI di negeri itu.

Akibat kedunguan rakyat Selangor sendiri yang mengundi Pakatan Pembangkang pada PRU ke 13 lepas, habis semua yang tidak terlibat turut terpalit dengan najis babi yang dibuang oleh tokeh-tokeh Cina DAPig. Babi betul!

Penting sangat ke BABI pada rakyat Selangor?

Selangor Kaji Pelaksanaan Ladang Babi Moden

BANTING - Kerajaan negeri sedang menunggu kajian daripada dua buah syarikat bagi perlaksanaan Modern Pig Farming di Ladang Tumbuk.

Yang Di Pertua Majlis Daerah Kuala Langat (MDKL), Mohd Azhar Mohamed Ali berkata, Unit Perancang Ekonomi Negeri  (Upen) ditugaskan untuk meneliti syarikat terlibat sebelum memilih syarikat mana yang sesuai bagi memastikan projek itu dilaksanakan walaupun dalam tempoh jangka masa panjang.

Menurutnya, mengikut rekod terdapat 128 pengusaha ternakan babi di Kuala Langat.

"Keadaan ini memerlukan lokasi sesuai untuk penternakan,” katanya kepada media selepas menerima aduan daripada pelbagai pihak mengenai status kawasan penternakan itu.

Azhar memaklumkan, di Ladang Tumbuk sahaja terdapat empat buah ladang di mana ia menempatkan 1,000 ekor babi di kawasan seluas empat hingga lima ekar tanah.

Katanya, penduduk mula meluahkan rasa tidak selesa ekoran bau kurang menyenangkan berikutan pertambahan bilangan haiwan berkenaan.

“Bagaimanapun, jika penternakan secara moden dibangunkan di Ladang Tumbuk secara berkelompok ia bakal mengelakkan masalah pencemaran sungai disebabkan sisa buangan ternakan itu yang dipercayai dibuang secara berleluasa.

“Namun, pelbagai langkah sedang dilakukan termasuk pemantauan lesen yang dikeluarkan oleh Jabatan veterinar dan mesyuarat khas yang dipengerusikan oleh pejabat daerah setiap dua minggu,” katanya.

Selain itu, pihaknya mengharapkan kerjasama semua pihak termasuk Lembaga Urus Air Selangor (Luas) memantau kualiti air yang dilepaskan oleh pengusaha terlibat ekoran keadaan air yang berwarna hitam dan berbau.

Tinjauan yang dilakukan ke beberapa lokasi ternakan babi di sekitar Kuala Langat mendapati beberapa sungai berwarna kehitam-hitaman.

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
2 ulasan:
Write comments
  1. WJ, KUIL/TOKONG/GEREJA/JERAT/LADANG BABI-HARAM makin meningkat kat NEGARA ISLAM ni! Dasar si Islam/Melayu LIBERAL-BANGSAT yg. sanggup biaqkan JENAYAH ini BERMAHARAJALELA - sampaikan penduduk kpg-kpg Islam/Melayu PUSAKA, terpaksa MERANA dan kemudian DIHALAU apabila si PENDATANG KAPIRDAJAL CINASAMSENG BABI akan merancang dgn. licik nak beli tanah-tanah kpg. tu! Yg. heran tu, kenapalah tak ditangkap saja oleh POLIS, pengusaha ladg-ladg BABI yg. menyebabkan pencemaran NAJIS babi kat sungai-sungai kita?!

    Dahlah tu, Tanah Melayu, NEGARA ISLAM nenek moyang kita ni dah jadi pusat penternakan BABI utk. CINASAMSENG kat S'pura! Apa KEJADAHnya ni?!

    Makcik Sambal Belacan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Salam Makcik SB..

      Ada segelintir pak polisi atau pihak yang berkaitan ni cari rezeki dari hasil babi tu..sebab itu selalu lepas..

      Padam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.