Khamis, 27 November 2014

Tak Jadi Mansuh Akta Hasutan, Pembangkang Dakwa Telah Diperdaya Najib Razak

    10:34:00 PTG   12 comments

najib-razak-akta-hasutan

Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak dalam ucapanya ketika merasmikan Perhimpunan Agung Umno 2014 di PWTC petang tadi telah mengaskan bahawa Kerajaan mahu Akta Hasutan 1948 dikekalkan dengan beberapa penambahbaikan.

Pengumuman Najib itu telah menyebabkan impian Pembangkang yang mahu melihat undang-undang tersebut dihapuskan berkubur apabila Perdana Menteri tidak melayan tuntutan mereka.

Selain Akta Haustan 1948 dikekalkan, beberapa perkara turut dimasukkan ke dalam undang-undang sedia ada untuk memperkukuhkan akta tersbut. Antaranya, akta perlindungan khas bagi melindungi kesucian agama Islam dan agama-agama lain supaya tidak dihina.

Najib juga turut mengumumkan untuk meperkenalkan satu akta atau undang-undang khas supaya tindakan boleh dikenakan terhadap sesiapa sahaja yang cuba menghasut supaya Sabah dan Sarawak keluar dari Malaysia.

Sementara itu, Menteri Besar Selangor, Azmin Ali menyifatkan tindakan Najib mengekalkan Akta Hasutan 1948 sebagai mengmukiri janji. Abang kepada Azwan Ali itu juga turut melahirkan rasa kecewanya kerana janji Najib sebelum ini untuk memansuhkan akta tersebut sebagai modal politik untuk meraih sokongan rakyat menjelang pilihan raya.

zahida rafik
Apa lagi tak kena dengan minah ni. Klik foto

Pengumuman pengekalan Akta Hasutan 1948 yang dilakukan semasa Perhimpuanan Agung UMNO turut dipersoal oleh seorang lagi pemimpin Pembangkang. Adun DAP, Teng Chang Khim menyifakan pengumuman Najib itu sebagai satu taktik politik untuk mendapatkan kembali sokongan orang Melayu.

Presiden Umno itu dilaporkan pada 11 Julai 2012 apabila beliau berkata Akta Hasutan 1948 akan dimansuhkan dan diganti dengan Akta Keharmonian Nasional sebagai sebahagian daripada program transformasi kerajaan.

Setahun selepas berjanji, Najib memberitahu BBC World News pada 2 Julai 2013, kerajaan akan meminda akta berkenaan tetapi mahu memastikan Malaysia aman dan harmoni.

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
12 ulasan:
Write comments
  1. Who cares ... Knapa NAJIB perlu tunduk kpd PEMBANGKANG... Kalau Majority rakyat Malaysia mahukan Akta in di kekal kan ... Apa yg salah

    BalasPadam
  2. Because ISA was repealed PR used all fitnah and pembohongan to win the 2008 PRU12. No way Hasutan be repealed.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siapa kesah kalau Najib Mungkir janji demi kebaikan Rakyat Malaysia.

      Apa Anwar yang mungkir janji masa PRU hari tu tak lak kauorang kesah.
      Lim Guan Eng dan DAP banyak mungkir janji masa PRU tak lak kauorang kesah

      Padam
  3. Ini masalahnya
    Najib dia yang cetuskan masalah (janji hapus akta bukan2)
    kemudian macam konon dia yang selesaikan masalah..

    Lepas ni banyak jugaklah modal pencacai Pakatan Haram untuk gunakan sebagau 'peluru' hasil kependek akal (bodoh blur ) Najib.. sorry to say.. he is damage maker sama je cmm KETUM

    BalasPadam
  4. SYUKUR ALHAMDULILLAH dgn. KEBERANIAN YAB PM DS Mohd. Najib Tun Abd. Razak kita ni! Ini membuatkan aku merasa terharu, terkenang balik JASA Bapa Kemerdekaan TERCINTA kita, Almarhum Ayahanda beliau, YAB Tun Abdul Razak Hussein - yg. telah meminda Akta Hasutan ini utk. antaranya, MEMPERTAHANkan kuasa Raja-Raja Melayu kita, kedudukan istimewa orang Melayu/Bumiputera dan Bahasa Kebangsaan kita!

    Yg. si PEMBANGKANGTERKANGKANG tu pula, dahlah asyik MENIPU/MERUSUH/MEROMPAK tanah negeri/berpesta ARAK dsbnya - nak MENGGERTAK PM kita ni - depa ingat undg-undg utk. puaskan hati BINATANG BUAS depa?! PI MAMPOS!

    Dan kalau si PENDATANG KAPIRDAJAL RASIS nak "Jus Soli" tidak dipersoalkan, jgn. sekali galak MENGHINA/MENGGERTAK Islam/umatnya termasuk Kesultanan Islam/Melayu kami, dan identiti/hak Bumiputera Melayu, termasuk MEROMPAK Tanah Rizab Melayu PUSAKA nenek moyang berzaman kami dgn. sewenangnya! Serta juga mahu MEMISAHkan Sabah-Sarawak!

    Makcik Sambal Belacan

    BalasPadam
  5. najib sebenarnya tiada pilihan samada ..kekal akta hasutan atau hilang jawatan..
    ucapan dasar najib hambar kurang sambutan dari perwakilan.. melihatkan keadaan tersebut secara terpaksa najib terpaksa meraih simpati dengan pengumuman kekalkan akta hasutan..namun begitu..najib perlu didesak supaya sedar diri yang dia adalah presiden parti terbesar bangsa melayu..bukan parti 1malaysia..

    BalasPadam
  6. Najib problem maker..
    dia yang create isu nak hapus Akta Hasutan tanpa berbincang dengan akar umbi UMNO, lepas tu dia berlakon jadi HERO konon menyelamatkan Akta HAsutan?? stupid Najib.. better step down lah Najib and go take care your BINI 24/7 hours.. BOSAN!

    #KEMBALIKAN ISA.. NAJIB MUST STEP DOWN

    BalasPadam
  7. Ade ku kesah bile Cina DAP dan puak sosialis cakap Najib mungkir janji. Kalau bagi dan tunaikan 1000 janji dan kesenangan pada kaum kapir laknat ni pun mereka tetap tak sokong Melayu-Islam-Raja dan UMNO/BN. Orang UMNO tak bodoh tapi kamu kena main sebab kamu bodoh. Malay is majority...full stop.

    BalasPadam
  8. Malay kalau majoriti tu otak mcm Rafizi atau Khalid Gereja apa gunanya.
    Malay setan mcm tu lah punca Malay yg baik2 jd mangsa Cinababi.
    Sama je mcm Najib.. dia yg cetuskan polemik.. ISA, Akta Hasutan, SRJKC.. then kita yg penat nak cover..

    BalasPadam
  9. ...



    PENTING:

    Anak2 Muda Yang Saya Kasihi Sekalian.... Harap Kalian Tidak Percaya Dengan 'Janji2 Manis' Mereka ( PAU 2014 )...

    Itu Hanya 'Perangkap' Untuk Menarik Sokongan Anak Muda Yang Sudah Tiada Terutama Di Bandar....

    Anak2 Muda Di Dalam Parti Mereka Sendiri Pun Sudah Meragui Parti Mereka.... Cuma Yang Berucap Di Atas Pentas Itu Sahaja Yang 'Syok Sendiri'...



    Jadi.. Berhentilah berjuang untuk UMNO...

    Jika Kalian Tidak Percayakan Saya....
    Kita Tunggu PAU 2015 pada NOV/DEC 2015....
    Mereka Akan 'Menyalak' Perkara yang sama.... ( Perjuangan UMNO Busuk Hingga Ke USUS )


    Harap Maklum.. TKasih :-D



    MAKIN BERAPI - Tu Dia 'PUKULAN MAUT' Buat PAU 2014!

    MAKIN BERAPI - Tu Dia 'PUKULAN MAUT' Buat PAU 2014!

    MAKIN BERAPI - Tu Dia 'PUKULAN MAUT' Buat PAU 2014!

    BalasPadam
  10. OI si ceosiber-CELAKA, lu punya ekoq ni si-PENDATANG/PENCEROBOH PELAHAP-KANGKANG-BABI KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM aahhh?!

    Berapa manyak JUBOQ BABI lu SODOM aaah?

    PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANG si PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL PKRSODOM/DAPBANGKAI-si-PORNORASIS-ejenZIONIS-no-1!

    BalasPadam
  11. CEO Siber, Gua mau tanya sama lu sudah makan ubat ka belum?

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.