Khamis, 20 Oktober 2016

Haram Disentuh Tapi Halal Dimakan

    4:22:00 PTG   1 comment

auntie-anne-jakim

Perang pendapat berhubung status Halal kedai makan Auntie Anne's masih lagi hangat diperdebatkan sehingga kini di laman-laman sosial sejak ia mula viral minggu lalu.

Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin merupakan individu paling ke depan mempertahankan kedai berkenaan dengan memeberikan maklumbalas  berhubung isu ini.

Katanya, orang Islam memang disuruh  memberikan nama yang baik kepada diri sendiri atau orang lain, bagaimanapun perintah tersebut tidak terpakai pada sesuatu yang sudah ada nama.

Jelas beliau lagi, apa yang membuatkan sesuatu makanan itu menjadi haram adalah kandungannya.

Bagi penulis, memang betul apa yang dijelaskan oleh Mufti Kontriversi tersebut tentang soal halal dan haram.

Cuma yang menjadi pertikaian banyak pihak terutamanya umat Islam ialah kaedah penjenamaan (branding) yang diguna pakai oleh kedai makan berkenaan terhadap produk mereka yang dilihat cuba mengelirukan dan menghina umat Islam.

Bila sebut Hot Dog atau Sausage pasti ramai tahu bahawa ia adalah makanan segera. Jadi, apa muslihat Auntie Anne's menggunakan nama "Pretzel Dogs" untuk produk makanan mereka? 

Bukankah lebih molek sekiranya ia ditukar kepada "Pretzel Hot Dog" atau "Pretzel Sausage" seperti yang disarankan oleh JAKIM. 

Sebenarnya, jika kita rajin membaca bukan isu nama makanan yang menjadi punca rangkaian kedai Auntie Anne's ini gagal mendapat sijil Halal seperti yang dicanang portal pro Pembangkang.

Selepas beberapa penelitian dibuat, penulis dapati banyak lagi kriteria-kriteria yang perlu dipatuhi kedai makan berkenaan sebelum mereka layak mendapat sijil Halal dari JAKIM. 

Mungkin ada beranggapan perkara ini sebagai sesuatu yang remeh untuk difikirkan. Tapi, harus diingat bahawa perkara sekecil ini lah yang akhirnya akan merosakkan diri dan juga Islam jika tidak diambil peduli.

Namun, apa yang lebih menyedihkan dalam isu ini ialah bila mana institusi Agama dikecam, diperlekeh dan diperolok-olok oleh orang Islam sendiri kerana terpedaya dengan propaganda kafir (Portal Malaysiakini) yang sememangnya anti Islam.

Wak Jengkol

Tentang Wak Jengkol

A Low Profile Blogger.

Previous
Next Post
1 ulasan:
Write comments
  1. Sapi Betina (Al-Baqarah):168 - Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; karena sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu.

    Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):94 - Maka barangsiapa mengada-adakan dusta terhadap Allah sesudah itu, maka merekalah orang-orang yang zalim.

    Jamuan (Al-Mā'idah):96 - Dihalalkan bagimu binatang buruan laut dan makanan (yang berasal) dari laut sebagai makanan yang lezat bagimu, dan bagi orang-orang yang dalam perjalanan; dan diharamkan atasmu (menangkap) binatang buruan darat, selama kamu dalam ihram. Dan bertakwalah kepada Allah Yang kepada-Nya-lah kamu akan dikumpulkan.

    Jamuan (Al-Mā'idah):87 - Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu haramkan apa-apa yang baik yang telah Allah halalkan bagi kamu, dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas.

    Jamuan (Al-Mā'idah):88 - Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah telah rezekikan kepadamu, dan bertakwalah kepada Allah yang kamu beriman kepada-Nya.b

    Tempat yang tertinggi (Al-'A`rāf):32 - Katakanlah: "Siapakah yang mengharamkan perhiasan dari Allah yang telah dikeluarkan-Nya untuk hamba-hamba-Nya dan (siapa pulakah yang mengharamkan) rezeki yang baik?" Katakanlah: "Semuanya itu (disediakan) bagi orang-orang yang beriman dalam kehidupan dunia, khusus (untuk mereka saja) di hari kiamat". Demikianlah Kami menjelaskan ayat-ayat itu bagi orang-orang yang mengetahui.

    Binatang Ternak (Al-'An`ām):138 - Dan mereka mengatakan: "Inilah hewan ternak dan tanaman yang dilarang; tidak boleh memakannya, kecuali orang yang kami kehendaki", menurut anggapan mereka, dan ada binatang ternak yang diharamkan menungganginya dan ada binatang ternak yang mereka tidak menyebut nama Allah waktu menyembelihnya, semata-mata membuat-buat kedustaan terhadap Allah. Kelak Allah akan membalas mereka terhadap apa yang selalu mereka ada-adakan.

    Binatang Ternak (Al-'An`ām):119 - Mengapa kamu tidak mau memakan (binatang-binatang yang halal) yang disebut nama Allah ketika menyembelihnya, padahal sesungguhnya Allah telah menjelaskan kepada kamu apa yang diharamkan-Nya atasmu, kecuali apa yang terpaksa kamu memakannya. Dan sesungguhnya kebanyakan (dari manusia) benar benar hendak menyesatkan (orang lain) dengan hawa nafsu mereka tanpa pengetahuan. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang melampaui batas.

    Tempat yang tertinggi (Al-'A`rāf):33 - Katakanlah: "Tuhanku hanya mengharamkan perbuatan yang keji, baik yang nampak ataupun yang tersembunyi, dan perbuatan dosa, melanggar hak manusia tanpa alasan yang benar, (mengharamkan) mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah tidak menurunkan hujjah untuk itu dan (mengharamkan) mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui".

    Keluarga 'Imran ('Āli `Imrān):93 - Semua makanan adalah halal bagi Bani Israil melainkan makanan yang diharamkan oleh Israil (Ya'qub) untuk dirinya sendiri sebelum Taurat diturunkan. Katakanlah: "(Jika kamu mengatakan ada makanan yang diharamkan sebelum turun Taurat), maka bawalah Taurat itu, lalu bacalah dia jika kamu orang-orang yang benar".

    BalasPadam

Tak nak ada masalah dikemudian hari, sila komen yang murni-murni je di sin..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.