Khamis, 20 Oktober 2016

Bajet 2017 Pembangkang Yang Tiada Harapan

    10:44:00 PG   No comments

bajet2017-pakatan-harapan

Kenaikan gaji minimum patut digalakkan, tetapi ia perlu dikaji secara teliti sebelum dilaksanakan. Menurut rekod, sepanjang tahun 2012 hingga 2016, Kerajaan telah menaikkan kadar gaji minimum sebanyak dua kali.

Tetapi, adakah dengan kenaikkan itu membawa kesan positif kepada rakyat? Jawapan penulis adalah TIDAK atau Terhad.

Untuk makluman, gaji minimum terkini yang ditetapkan Kerajaan adalah RM1,000. Jumlah sebanyak ini pastinya belum tentu  dapat meningkatkkan keupayaan membeli atau pun taraf hidup rakyat.

Kejatuhan nilai mata wang, kenaikkan harga barang keperluan harian, dan khasnya harga rumah yang naik melebihi 100% sejak tahun 2005 hingga 2015 tentunya turut menpengaruhi dan memberi kesan pada kehidupan seharian kita.

Melalui peruntukan undang-undang tertentu juga, hak gaji minimum bukan saja dinikmati oleh rakyat Malaysia, tetapi juga oleh pekerja asing. Secara langsung, pekerja asing yang mendapat manfaat, dan disebaliknya rakyat Malaysia pula menanggung kenaikkan sebahagian harga barangan disebabkan kos buruh meningkat.

Oleh itu, penulis ingin menyarankan kepada menteri-menteri supaya mengkaji dengan teliti perkara ini. Selain daripada menaikan gaji pokok, adakah peruntukkan elaun tetap oleh majikan kapada pekerja tempatan lebih wajar?

Menurut kaji selidik yang penulis lakukan, para majikan di negara ini masih lagi memerlukan khidmat tenaga buruh asing dalam pelbagai sektor. Penetapan gaji minimum RM1,500 yang dicadangkan Pakatan Pembangkang ini sudah pasti akan akan memberi impak negatif kepada pelaburan dalam negeri serta dari luar negara, dan harga barangan tentunya naik lagi.

Sebenarnya, isu yang paling merunsingkan fikiran rakyat adalah isu rasuah dan ketirisan yang berlaku dalam urus tadbir kerajaan di semua peringkat. Selain penurunan nilai ringgit, isu pemilikan rumah juga turut membelenggu rakyat hari ini kerana harga rumah naik melampau-lampau.

Memandangkan isu serius ini perlu diberi lebih perhatian, maka tawaran gaji minimum menerusi bajet Pakatan Pembangkang ini tidak membawa apa-apa makna. Apa yang dapat penulis simpulkan, tiada sebarang pembaharun dilakukan pada bajet 2017 Pembangkang. Malah dalam bajet kali ini, mereka tidak bercadang untuk memansuhkan cukai GST seperti yang dilaung-laungkan selama ini.

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
Tiada ulasan:
Write comments

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.