Khamis, 22 Julai 2010

Array Command In AutoCAD

    1:56:00 PTG   2 comments


Salam.. Hari ni topik kita ialah macam mana nak gunakan command ARRAY.
Apa itu makna ARRAY dalam bahasa melayu?? Jangan tanya wak, sila rujuk kamus dewan. Wak cuma tahu fungsi-fungsinya saja. Kalau anda semua nak tahu, sila lihat gambar yangwak sediakan dalam post kali ni. Sebelum tu wak nak terangkan ARRAY ni terbahagi kepada dua iaitu Rectangular Array dan Polar Array..Mungkin anda jarang guna command ni kan..

Polar Array dan cara-caranya

  • Taipkan command AR (Array) dan tekan ENTER atau Right Click.
  • Pilih objek yang kita kehendaki (Lihat bulatan hijau) dan tekan ENTER atau Right Click. Akan keluar arahan untuk menyuruh anda pilih jenis Array apakah yang kita perlukan. Taipkan P (Polar) untuk memilih array jenis polar.
  • Setalah anda memilih arahan P. Anda diminta pula untuk specify center point of array tersebut. Pastikan Object Snap Mode sentiasa dalam keadaan ON. Ini untuk memudahkan kita melokasikan base point. Taip command SE (setting) untuk mengaktifkan dan menetapkan Object Snap Mode yang ingin anda gunakan. Seterusnya pilih center bulatan sebagai array base point. (Lihat gambar di bawah)
  • Apabila base point telah ditetapkan, masukkan jumlah item yang anda inginkan dan tekan ENTER. Selepas itu tentukaNsudut darjah putaran samada 360deg atau mengikut kesukaan anda, dan tekan ENTER diikuti menaip perktaan Y (yes). Maka terhasilah apa yang dihajatkan..

Rectangular Array dan cara-caranya

  • Taipkan command AR (Array) dan tekan ENTER atau Right Click
  • Pilih objek yang kita kehendaki (Lihat bulatan hijau) dan tekan ENTER atau Right Click. Akan keluar arahan untuk menyuruh anda pilih jenis Array apakah yang kita perlukan. Taipkan R (Rectangular) untuk memilih array jenis rectangular.
  • Setalah anda memilih arahan R Anda diminta untuk specify jumlah row yang kita inginkan cotohnya 5 row dan tekan ENTER. Apabila jumlah row telah diisi, kena isi pula jumlah coloum, isi 5 coloum dan tekan ENTER.
  • Dah tekan enter, kena specify jarak antara row dan coloum tadi. Letak lah jarak yang anda suka misalnya 7mm x 7mm. Lepas tu takan ENTER dan lihat lah hasilnya sperti dalam gambar yang wak tunjukan di bawah ni..Mudah bukan.

Dengan command ARRAY ini ia dapat mempercepatkan kerja kita, tak perlu buat satu per satu dan sentiasa mengulang benda yang sama. Kalau anda dah cuba buat, tapi tak jadi-jadi juga jangan malu jangan segan untuk bertanya dengan wak..it free..Selamat mencuba..









WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
2 ulasan:
Write comments

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.