Selasa, 17 Ogos 2010

Daging ayam bersalut EMAS, RM7.00 sekilo gram..Mari beli, sempena Hari Raya

    3:00:00 PG   7 comments


Hilang akal apa!! harga ayam sampai RM7 sekilo, ini ayam emas ka apa?. Tak percaya baca petikan berita mStar sini:

Asas Tani, Datuk Wira Mohd Johari Baharom berkata bagaimanapun bekalan ayam, telur dan daging untuk keperluan sepanjang Ramadan dan musim perayaan dijamin mencukupi.

Katanya ayam yang dijual sekitar RM7 satu kilogram (kg) di kebanyakan pasar dan pasar raya di seluruh negara sejak umat Islam mula puasa dianggap munasabah kerana ditentukan oleh pasaran walaupun harga di ladang RM4.70 satu kg.

Manalah munasabah!!!
Isunya sini macam mana pasaran boleh naik? Macam mana boleh keluar ladang RM4.70? Bukankah itu ada pakatan peladang ayam besar?

Bukan puasa macam mana boleh bertambah orang makan ayam? Orang makan cuma buka dan sahur, tak ada sarapan, makan tengahhari, malan malam, dan lain2 celah2.

Satu lagi, perayaan Cina, barang tidak bertambah mahal. Asal perayaan Melayu, dia orang naikkan harga.

Komentar blog Bumiyang elok dibaca berikut:

    Sampai bila kita mahu dibuli???

    Saban tahun menjelang Musim Perayaaan, Harga Ayam Melambung Lagi!!!

    Sampai Bila Kita Mahu Dibuli???

Ladang-ladang dan peraih ayam daging yang sebahagian besarnya dimonopoli oleh kaum Tionghua pastinyya akan mengambil "kesempatan" untuk menaikkan harga ayam!!!

Ianya tidak berhenti di situ, malah setiap barangan tidak akan terkecuali daripata "permainan ini" cuma masa kenaikkannya sahaja yang berbaza-beza agar tidak terlalu kelihatan

Selain daripada kerajaan perlu memainkan peranan untuk mengurangkan monopoli, para pengguna juga perlu bijak memainkan peranan dan "kuasa membeli"!!!

Orang-orang Melayu/Bumiputera juga perlu memecahkan monopoli ini dan ianya adalah suatu "jihad perniagaan"!!!

Ianya adalah suatu perkara yang wajib!!!

Wajib fardhu kifayyah!!!

Saidina Uthman r.a. pernah berhadapan dengan perkara seperti ini apabila para peniaga telah menaikkan barangan kepparluan sehingga 7 kali ganda.

Para kabilah perniagaan telah disekat daripada memasuki Kota Madinah dan ditawarkan keuntungan yang berlipat-lipat kali ganda daripada harga pasaran oleh para "penyangak" demi kerana mereka mahu mengawal dan menaikkan harga barangan....

Di dalam "memecah monopoli" ini, Saidina Uthman r.a. telah membawa sendiri satu kabilah perniaggannya demi untuk mendapatkan harga yang lebih rendah buat rakyaat madinah. Apabila hendak memasuki kota Madinah baginda telah ditawarkan sehingga 7 kali ganda harga barangan.

Tetapi dengan tegas baginda mengatakan bahawa beliau hanya akan menjual barangan yang dibawanya kepada sesiapa yang sanggup untuk menawarkan sehingga harga sehingga 700 kali ganda.

Para "penyangak" begitu marah dan ada diantaranya yang mengatakan bahawa baginda telaah gila.
Lantas Saidina Uthman membacakan firman Allah s.w.t. mahfumnya,

"Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah adalah sama seperti sebiji benih yang tumbuh memberikan tujuh tangkai, setiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji.

Dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakiNya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuanNya".

(Surah al-Baqarah, ayat 2:261)

Para "penyangak" tadi akhirnya terdiam, Saidina Usthman r.a. lantas memberikan barangan tersebut secara percuma kepada penduduk-penduduk Mahdinah ...

Kepungan dan harga barangan dapat dipecahkan.

Kita bukan mahukan barangan percuma atau bersubsidi, yang kita mahukan adalah para peniaga yang "takutkan" Allah s.w.t. yang tidak menindas pengguna.

 Bayangkan mereka yang "tidak beragama" ini, harga barang keperluanpun sanggup untuk dinaikkan dengan sesuka hati, "cekik darah" dan "menyembelih" leher kita dalam diam!!! Orang sebeginikah yang mahu kita "anugerahlan" tampok pemerintahan negara ???

Jika ya, nasihat penulis ia ibarat "menggali lubang kubur"!!!

Jika tidak mahu, bukan sahaja "tampok pemerintahan negara yang perlu dipertahankan" malah umat Islam/Bumiputera perlu melancarkan "Jihad Ekonomi"!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dengan lafaz Bismillahir Rahman Nir Rahim,
Blog Wak jengkol melancarkan kempen (boikot) TAK BELI dan TAK MAKAN ayam selama seminggu, bermula dari hari Isnin ini hingga ke Ahad tengah malam minggu depan. Kalau tak turun, wak akan sambung lagi seminggu.

Takbir!!!!! Allahu Akbar!!!! Hidup Melayu!!!!

Raya tak makan ayam pun tak apa. Ayam dari ladang bukan tak sihat ... banyak hormon, banyak injection, kotor proses bersih, ... entah halal ke tidak ladang2 ayam Cina ini.

Siapa sokong sila tampal logo boikot ayam di blog masing2 dan hebahkan kepada keluarga dan kawan2. e-mail posting ini kepada kawan2.

Wak Jengkol

Tentang Wak Jengkol

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
7 ulasan:
Write comments
  1. WJ: Sker2 je harga naik ni ye.....hu3..

    BalasPadam
  2. Mari kita bela ayam belakang rumah saja Wak..kita bina reban..

    BalasPadam
  3. Selam..

    Ramah wak takde belakang semua depan, klu buat reban nanti marah pulak orng bawah kena tahi ayam..apa boleh buat..huhuhu

    Azzey: nasib wak selalu beli ayam sikit-sikit..tu pun mahal jgk

    BalasPadam
  4. mak saya bela ayam..x de pakai inject2..ayam kampung..suci murni..cuma najis dia jer yg x suci..haha!

    puasa ni sy makan ikan bilis jer :)

    BalasPadam
  5. Apa kata kita buat kempen MINGGU TANPA AYAM selama seminggu? Turun tak harga ayam?
    hehehe

    YB = Yang Bingai @ Bangang
    Menantu Hantu - Edisi Khas di Tendang Terajang

    BalasPadam
  6. salam Wak Jenkol
    Hari ni berbuka ada jengkol tak?
    lama tak makan..

    betul tuh.. bila perayaan cina
    harga tak nak naik melambung
    bila hari raya je asik nak naik je

    pelik benar.. setiap hari raya tiba
    mesti ada saja kenaikan harga
    kenapa ya PM kita tak pantau hal ini

    BalasPadam
  7. ahahhaa
    pangkah Be End pasai ape?
    barang naik?
    bile naik?
    brapa naik?
    baruuuuu naik...
    trima kasih BN!!!

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.