Selasa, 5 Oktober 2010

Perokok tegar mesti baca!: kempen.. 2 ORANG kongsi 1 BATANG ROKOK

    3:04:00 PG   1 comment

 
JERING Daily
Wak Petai

LONDON: Hari ini harga rokok naik lagi. Kenaikan harga kali ini hanya 70 sen bagi setiap pek yang mengandungi 20 batang rokok. Walaupun kadar kenaikan ini masih berada pada tahap rendah bagi mereka yang tidak merokok. Namun bagi perokok tegar ia merupakan suatu perkara yang cukup membebankan serta menyesakan nafas kerana kadar asap yang akan masuk ke dalam paru-paru pada masa akan datang berkurangan.

Jika dibandingkan dengan kadar harga rokok di luar negara sepeti US dan United Kindom. Harga rokok di pasaran Malaysia masih jauh lebih murah dari kedua-dua negara itu. Kerana harga rokok tempatan yang ada dipasaran sekarang telah diberi subsidi sebanyak 15% setiap kotak, tidak mengira  jenis rokok apa yang dihisap sebelum ini.


Justru itu, dengan kenaikan harga yang ntah kali keberapa, pihak Jering Daily sendiri pun tidak tahu. Ia tidak akan menjejaskan kedudukan kewangan para perokok tegar negara.Selagi ekonomi Malaysia berada dalam keadaan stabil, dan penduduknya mempunyai kerja, dengan kenaikan ini ia tidak pernah menjadi penghalang kepada perokok tegar untuk membeli rokok.

Bagi perokok tegar yang berpendapatan sederhana, pihak kerajaan menyarankan supaya perokok-perokok ini berkongsi duit bersama rakan-rakan yang lain untuk membeli rokok. Bagi perokok yang berpendapatan rendah atau kurang mampu untuk membeli rokok. Pihak kerajaan akan mengadakan satu kempen berkongsi rokok dengan tema  "2 ORANG kongsi 1 BATANG ROKOK". Kempen ini akan dilancarkan secara besar-besaran oleh Menteri Penyakit Kenser Malaysia tidak lama lagi.

Wak J: Buat perokok-perokok seMalaysia, berhenti lah dari merokok, kerana ia boleh membahayakan kesihatan anda dan orang lain. Banyak lagi benda yang berfaedah lain kita boleh beli dengan duit rokok terebut..Sesungguhnya asap itu makanan Jin..Tak kan ada.....pikir la sendiri.

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
1 ulasan:
Write comments
  1. salam wak j:
    sanggup ke diaorg nak kongsi rokok?
    kalau nak murah hisap rokok daun jr..

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.