Sabtu, 11 Februari 2012

Semuanya 'Ayam' Punya Pasal..Ada Yang Syok, Ada Juga Yang Makan Penumbuk..Ah! Kapok!

    10:00:00 PG   No comments


Walau sudah beberapa hari insiden pergaduhan di salah sebuah oulet milik KFC berlalu, namun bahang dari kemelut yang berlaku semakin hangat apabila mendapat campurtangan dari orang politik.

Wak difahamkan, insiden ini terjadi apabila seorang warga China yang tidak fasih berbahasa Melayu, meluahkan rasa tidak puas hatinya setelah lama menunggu kemudian diberitahu pesanan yang ditempah sudah habis kerana pelanggan ramai pada hari itu. Oleh kerana terlalu geram sebab terlalu lama menunggu, maka terhaburlah perkataan 'Melayu Cibai' keluar dari mulutnya.

Dari hal yang kecil pada asalnya kini sudah menjadi isu nasional, semuanya gara-gara kempunan tak dapat makan ayam KFC. Maklumlah sudah jemu hari-hari menjamu danging babi, tidak hairanlah perangainya pun sama sebijik seperti babi yang suka menyondol-nyondol tak kira tempat.

Dimana sahaja premis perniagaan atau pejabat yang dimonopoli oleh orang Melayu (sebagai pekerja atau bos) seperti di KFC, Jabatan Kerajaan dan lain-lain tempat, situasi sebegini semangnya tidak boleh dielak dari berlaku walau ia dianggap kes terpencil.


Ditempat seperti inilah selalunya bangsa Yahudi bermata sepet berani menunjukkan bahawa dia orang adalah golongan pendatang yang sangat istimewa walau hanya datang setakat hendak makan beberapa ketul ayam sahaja. Budaya maki hamun memang sudah menjadi tabiat meraka sebab itu tanpa segan silu memarahi, memaki sesuka hati tanpa menghiraukan perasaan orang lain. Bila dah kana baru dia orang rasa.

'Customer Always Right' walau yang datang  membawa duit itu adalah manusia bergenetik babi dan tidak berotak. Memang patut pun kena penumbuk kalau beginilah perangainya. Kalau nasib tak baik hari itu ada pula yang tepaksa makan ayam KFC melalui saluruan getah paip.

Ayam oh ayam..Kerana ada yang tak sabar, terpaksa  makan penumbuk, kerana terlalu bagus servisnya terpaksa melanggan lagi itu 'ayam' dari China lah. Jangan cuba tau, nanti dapat penyakit tanggung ler sendiri.

Wak harap apa yang ditanyangkan ini sama dengan realiti sebenar yang berlaku di luar sana

Apa pun orang nak kata, wak memang setuju dengan tindakan brutal yang dilakukan oleh staff KFC terhadap si pemakan babi ini. Sekali sekala dia orang  memang perlu diajar bagaimana cara unutk menghormati orang lain. Ingat! Duit tidak dapat membeli segala-galanya.

Percayalah, sehebat mana pun si pemakan babi ini memburukkan nama KFC yang dimiliki orang Melayu di hadapan bangsanya sendiri, bisnes orang Melayu tetap akan berjalan seperti biasa dan orang tetap makan ayam di KFC, tak perlu dirisau kerana mejoriti rakyat di Malaysia bukanya 'pemakan babi'. Jika dia orang nak boikot KFC, biar dan silakan!

Wak Jengkol

Tentang Wak Jengkol

A Low Profile Blogger.

Previous
Next Post
Tiada ulasan:
Write comments

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.