Selasa, 13 Mac 2012

Kekayaan Negeri Selangor Akan Terus Tergadai Selagi Pakatan Haram Kekal Memerintah

    12:42:00 PTG   No comments


PKNS, Yayasan Selangor, PKPS Dan Kini Taman Pertanian Bukit Cherakah !!!

Sememangnya gaya pentadbiran kerajaan negeri Selangor yang berdasarkan “profit-gain” mencermin status betapa pengaruh korporat telah berjaya diadaptasi dengan cemerlang.

Inilah yang kita mahukan, apabila nilai korporat dibawa masuk, sekaligus menambahbaikan sektor awam, yang sebelum ini telah menyebabkan banyak rungutan dari rakyat.

Malangnya, transformasi yang rakyat Selangor harapkan di kalangan penjawat awam negeri masih lagi berada di takuk lama, kerana Menteri Besarnya tidak mementingkan penjawat awam, akan tetapi lebih kepada aset kebanggaan anak negeri yang sangat banyak, sehingga terliur melihat jumlahnya.

Dan pengaruh korporat yang dibawa oleh Menteri Besar,  menyaksikan cubaan terbaru untuk menjual satu lagi harta rakyat negeri Selangor, iaitu Taman Botani Negara Shah Alam (TBNSA), atau dikenali sebagai Taman Pertanian Bukit Cherakah.

Lucu apabila mengenangkan, Khalid Ibrahim memberi alasan peruntukan yang diberi oleh kerajaan Persekutuan tidak mencukupi untuk menyelenggara taman berkenaan. Walhal, kerajaan Persekutuan, melalui Kementerian Pertanian telah membelanjakan kira-kira RM161 juta bagi menampung kos berkenaan, sehingga TBNSA menjadi salah satu tarikan agro-pelancongan utama negara.  Dan sepanjang tempoh operasi taman berkenaan sejak pembukaannya pada 1986, sebanyak RM236.04 juta telah dibelanjakan bagi tujuan promosi, penyelenggaraan kawasan dan pentadbiran.


Tentunya rakyat tertanya-tanya, bagaimana sekiranya kerajaan negeri mengambil alih pengurusan taman berkenaan?  Persoalan pokok ialah, apakah cara bagi kerajaan negeri untuk mencari sejumlah dana bagi pengurusan TBNSA?

Rakyat Selangor perlu tahu bahawa keluasan TBNSA adalah kira-kira 1,295 hektar, satu keluasan yang memerlukan kos atau dana penyelenggaraan yang besar.  Sekiranya kerajaan negeri mengambil alih, options terbaik yang ada, tanpa melibatkan mana-mana akaun anak syarikat negeri, adalah melalui pajakan, atau penjualan sebahagian dari keluasan tanah tersebut.

Dan melihat dari kecenderungan kerajaan negeri mengurustadbir aset negeri, pastinya penjualan terus adalah pilihan terbaik mereka.  Itu yang berlaku kepada IKYS dan Asrama Yayasan Selangor, serta aset-aset di bawah PKNS.  Ia juga dikuatkan lagi dengan dakwaan Dato’ Seri Noh Omar, Menteri Pertanian, bahawa terdapat usaha dari kerajaan negeri untuk menjual kira-kira 40 hektar tanah bagi, kononnya, untuk mencari dana pengurusan taman, sekiranya kerajaan negeri berjaya mengambilalih taman berkenaan.

Seandainya ini berlaku, ia amat mengecewakan kerana harta anak negeri akan semakin berkurangan.  Kemerosotan kekayaan negeri Selangor di bawah pentadiran Khalid Ibrahim sangat ketara.  Dan dengan kredibiliti pengurusan kewangan yang sangat tidak boleh dipercayai, tidak mustahil hasil jualan tanah itu nanti menjadi sebahagian dari program “memfaraidkan harta rampasan perang”.

Selangor Berduka…

[SUMBER]
Kita Gempur.Com

Wak J: Inilah akibat jika seorang bekas tokoh keparat menjadi petadbir negeri. Melihat harta kekayaan yang dimiliki oleh negeri dianggap seperti hak milik sendiri.

Masa sudah semakin suntuk, banyang-bayang kekalahan Pakatan Haram di Selangor semakin nyata apabila rakyat mula sedar bahawa selama ini mereka ditipu oleh janji manis Pembangkang sebelum memenagi ngeri Selangor pada PRU12 yang lepas.

Mungkin ini waktunya yang sesuai untuk mengaut sehingga licin segala harta kekayaan yang ada di negeri Selangor. Kerana mereka merasakan sekiranya kalah pada PRU13 akan datang, tidak ada apa yang harus dikesalkan. Sebat jangan tak sebat

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
Tiada ulasan:
Write comments

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.