Isnin, 11 Jun 2012

FGVH: Tanah Rizab Melayu Dijamin Selamat, Pembangkang Semakin Kehabisan Modal

    10:34:00 PTG   No comments


Wak J : Serangan Pakatan Pembangkang terhadap penyenaraian FGVH dibursa Malaysia semakin hari semakin tak menjadi malah dipandang sepi  oleh masyarakat Peneroka Felda sendiri.

Segala isu yang ditimbulkan oleh Pakatan Pembangkang untuk memburuk serta menjatuhkan reputasi kerajaan melalui isu penyenaraian FGVH, dapat dijawab dengan mudah dan difahami oleh setiap yang terlibat.

Setelah isu tanah rizab Melayu tidak mendapat sambutan oleh rakyat terutama dari masyarakat Felda, apa pula selepas ini modal yang akan diguna oleh Pakatan Pembangkang dalam usahanya untuk mengagalkan penyenaraian FGVH.

Segalanya mungkin, diharap pihak kerajaan  dan Felda berada dalam keadaan siap siaga untuk berdepan dengan serangan Pakatan Pembangkang yang sudah tentunya akan lebih hebat selepas ini.


KUALA LUMPUR 11 Jun - Kerajaan menafikan dakwaan pembangkang kononnya Tanah Rizab Melayu (TRM) tidak dilindungi ekoran daripada penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGV) ke Bursa Malaysia.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan berkata, langkah penyenaraian itu tidak akan menjejaskan pegangan tanah berstatus TRM kerana ia kini dimiliki oleh syarikat yang tidak dikuasai bumiputera.

Malah jelas beliau, tanah-tanah tersebut hanya disewakan untuk tempoh jangka panjang dan bayaran sewa tanah dari FGV juga akan disalurkan kepada Felda dan akhirnya untuk dinikmati oleh para peneroka.

"Tanah yang disewa bagi jangka panjang itu bukan 139,000 hektar seperti didakwa tetapi 355,000 hektar dan TRM pula 34,968 hektar," katanya ketika menjawab soalan tambahan Datuk Saifuddin Nasution Ismail (PKR-Machang) yang mahu mengetahui langkah kerajaan melindungi tanah milik warga Felda berstatus TRM selepas penyenaraian FGV. - UTUSAN

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
Tiada ulasan:
Write comments

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.