Ahad, 29 Disember 2013

Buang Penjawat Awam Pro Pembangkang Boleh Jimat Duit Kerajaan

    11:31:00 PG   18 comments

penjawat-awam-pro-pembangkang

Wak J: Wak sangat bersetuju dengan pendapat pakar ekonomi di bawah. Segala langkah yang dicadangkan kepada kerajaan dalam menjimatkan kos pentadbiran wajar diambil peduli oleh Najib Razak selaku Perdana Menteri.

Selain dari memansuhkan PEMANDU dan juga segala 'MAKMAL' di bawahnya, ada satu perkara sahaja yang tidak berani disebut dan sentuh oleh mana-mana pakar ekonomi iaitu 'menapis' semula penjawat awam yang diketogerikan sebagai tidak produktif dan mendatangkan banyak masalah kepada kerajaan.

Tak lama dulu, cadangan ini pernah disuarakan oleh pemimpin DAP di mana dalam satu kenyataanya ada menyebut, sekiranya Pakatan berjaya ambil alih Putrajaya, penjawat awam yang ada dalam pentadbiran Kerajaan sekarang akan dikurangkan.

Menurut sumber, hampir 95 peratus penjawat awam yang berkerja dengan Kerajaan adalah orang Melayu. Dari 95 peratus penjawat awam itu tadi, 70 peratus daripadanya adalah penyokong tegar Pakatan Pembangkang.

Segala masalah yang dihadapi Kerajaan seperti hal ketirisan, rasuah dan penyelewengan berlaku selama ini berpunca dari penyokong Pembangkang yang makan gaji dengan menyelinap dalam kementerian memegang pelbagai jawatan.

Sekiranya pihak swasta boleh mengurangkan pekerja mereka bagi mengurangkan kos perbelanjaan syarikat, kenapa pihak Kerjaan tidak mahu mengambil jalan serupa dengan membuang penjawat awam yang tidak produktif ini sebagai satu langkah penjimatan.

SHAH ALAM – Kerajaan boleh menjimatkan kos dengan mengurangkan perbelanjaan yang dianggap kurang penting.

Pakar ekonomi, Prof Dr Shazali Abu Mansor berkata, walaupun nampak remeh, tetapi banyak perbelanjaan yang boleh dijimatkan tanpa menjejaskan mutu perkhidmatan.

“Misalnya, perbelanjaan perjalanan pemimpin boleh dikurangkan dengan menggunakan pesawat penerbangan yang lebih murah. Selain itu, boleh juga kurangkan mesyuarat yang tidak penting.

“Itu belum lagi kos untuk makan mewah setiap kali mesyuarat diadakan. Sedangkan benda ini kalau dikurangkan, langsung tidak akan menjejaskan mutu perkhidmatan,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurut beliau, setiap jabatan kerajaan juga perlu memikirkan cara kreatif untuk mengurangkan kos dalam perkhidmatan mereka.

Wak Jengkol

Tentang Wak Jengkol

A Low Profile Blogger.

Previous
Next Post
18 ulasan:
Write comments
  1. Baik gak cadangan tu.... Penjawat awam yang melawan kerajaan Selangor, P.Pinang dan Kelantan memang patut dibuang kerana ianya menyusahkan pentadbiran PR!...

    BalasPadam
    Balasan
    1. hahaha...lagi seronok kot penjawat awam yg melawan kerajaan selangor pp n kelantan kalau diberhentikan..boleh masuk kt federal..cibai2 yg kena berhenti dr federal boleh g kt 3 negeri cibai tu...

      Padam
    2. Penjawat awam yg kerja kat negeri pakatan mstla terdiri dari penyokong kjaan BN yg tegar... mcm polis, askar , cikgu.......yg menyokong pakatan mmg patot di buang sbb federal yg bayar gaji bknnya kjaan negeri.... yg paling ramai kene berenti mst la org Kelantan..... kah kah kah

      Padam
    3. Tapi kalau org2 kelantan ni kena buang depa nk kerja mana pulak? Negeri nik ajis bukan ada peluang pkerjaan pun....hehehe

      Padam
  2. Bagus cadangan tu. Gua setuju semua. Dan nak tambah satu lagi. Semua duit BRIM hanya di beri kepada penyokong2 BN je. Penyokong PR minta maaf ler. Dan dengan itu BN akan dapat bagi lebih banyak BRIM kepada penyokong2 nya dengan berkurangnya pemberian kepada macai2 nih. Ape macam2. Nak tak. Nak tengok...kuat tak jerit macai2 nih.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Penyokong pembangkang tak perlu keluarkan cukai..sbb dia pembgkang...kenapa harus pmbgkang kena keluarkan cukai ..cukai hnya perlu dibyar oleh pnyokong bn saja sdgkan cadangan utk dpt brim utk pnyokong bn !!!!..bodoh punya statement..

      Padam
  3. Aku sokong tapi aku nak betulkan sikit....Penjawat Awam pembangkang yang SABOTAJ DAN KHIANAT usha kerajaan wajib disingkirkan. Mereka ini adalah pengkhianat negara. Biaq pi lah depa nak sokong siapa pun tapi kalau depa sabotaj, khianat, derhaka kepada Raja dan negara, hukum tembak saja depa ni semua macam yang dibuat kat negara Cina. Lepas tu suroh keluarga depa bayaq peluru yang digunakan dalam hukum tembak tu.

    BalasPadam
  4. Aku pun setuju dan aku rasa majoriti penyokong pembangkang termasuk penjawat awam pun setuju habis dengan cadangan ini.Lagipun cadangan ini asalnya dari dap.Masa dap suarakan dulu diorang rilek aje,tak melenting pun.

    Kalau separuh penjawat awam dibuang dah tentu berbillion2 duit rakyat dapat dijimatkan setiap tahun.Ini adalah langkah mengurangkan ketirisan kata aljub.

    BalasPadam
  5. Saya stuhju sangat.Nak kenal barua barua pembangkang dalam civil servant ni bukan susah.Sikilas ikan diair kata orang .Dah trace betul betul ,Nyahkan tunggul tunggul mati.ni.Mrereka ni lah sebenarnya punca sesetengah Rakyat meluat pada UMNO /BN.Padahal UMNO /BN TAK BERDOSA .

    BalasPadam
  6. Aku sokong 100%, ada pegawai kerajaan lebih suka kipas orang atasan, lebih suka disanjung dan gagal berkhidmat dengan baik pada masyarakat, sombong dan angkuh ingat diri mereka saja yang hebat. Nampak macam sokong kerajaan tetapi sebenarnya musang pengkhianat dalam organisasi kerajaan. Macam segelintir pegawai Seranta Felda.Sebab tu banyak fitnah terhadap FGV dan Felda, fakta diputar belit. Yang dipersalahkan adalah PM dan UMNO.

    BalasPadam
  7. Sebab penyokong BN tu bodo belajar tak habis sebab tu tak dapat kerja kerajaan. Bodo turun temurun penyakit keturunan. Bapak bodo anak pun ikut bodo jugak. Penulis ni mesti tak dapat kerja kerajaan pasal bodo lepas tu jeles dengan orang kerja kerajaan. Bodo macam bapak dia jugak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alahi...kerajaan bagi peluang pada penyokong pembangkang kerja pun sbb ko tu melayu...jgn igt ko keje dgn kerajaan sebab ko padai...sebab ko Melayu...klu ikut cinabeng lagi pandai..sebab apa...tengok je la bila demo haram muka sape paling banyak guling atas jalan....muka melayu pembangkang...betul tak!...pandai konon...tuihhh

      Padam
    2. Kalau dh pandai sangat aku cabar ko cari makan kt luar..tgk blh idup ke x..

      Padam
    3. Betul kata anon 9.59pm kat atas tu. Kalau kerajaan tak bertimbangrasa habis dah semua kena pecat sebab mengkhianat. Tengok gambar kat atas tu.... sudah diberi peluang kerja dapat makan gaji dari kerajaan sampai gemok gedempol tapi tak sedar diri dan tak tahu berterima kasih, masih nak join demo kotor pembangkang sialan.

      Padam
    4. Tu la aku cakap penyokong BN bodo. Macam duit kerajaan tu BN punya. Asal kerja kerajaan kena sokong BN. Bodo punya macai BN. Kompem penyakit keturunan kebodohan macai BN ni. Owner blog pun sama kejap lagi bodo die turun dekat anak die.
      Mmg kerajaan amik melayu kerja. Tapi ada melayu pandai dan bodo. Penyokong BN melayu bodo.

      Padam
  8. munafik no wahid...masa dlm perkhidmatan...bukan main ampu...sebab nak naik gaji jer.
    bila pencen baru nampak dia punya warna. kalau dah mula pakai ketayap putih...dah tau arah tujuan...konon nak taubat...setelah sakau duit kerajaan.
    serah borang pas...mula cerita dunia baru...caci maki kerajaan tempat dia cari makan dulu. tak reti syukur. rezeki yang dia dapat dulu...bagi anak bini makan cuma jadi taik...anak2 jadi penagih...jadi mat rempit...jadi bosia... mula menyalahkan sistem pelajaran tak betul. pada hal rezeki yang dia dapat ikut cara mana..? tak reti syukur.
    dah lah...insaflah. ingat cukup ke setakat pakai ketayap putih dan serah borang pas bakal kesyurga?

    BalasPadam
  9. Bodo punya komen prof kangkung...

    Patut la univ msia x pegi kemana...

    Kesiann sgnt...

    Malehh membaca punya prof... tah2 dr jabatan perhutanan punya prof tu...

    Tau specis pokok jaa...

    Rajin2 la membaca prof oii.... ekonomi bukan apa yg lu npk dpn mata jaaa....

    Salah satu ialah enforcement gomen kene kuat dan bertaring...

    Dan suara rakyat yg memboikot kene kuat...

    Baru cina x sesuka naik kan harga... baru life style rakyat msia dpt dikekalkan...

    Baru poket rakyat sentiasa beduitt...

    BalasPadam
  10. Cuba teliti cannel 114 Al-Hijrah... Bagaimana instrument kerajaan di guna secara halus oleh kakitangan yang anti BN buat. Dengan secara pelan mereka mempromosi BULAN hari demi hari. Wahai Pak Menteri stop saja kegiatan puak2 ini. Jangan menyesal kemudian hari.

    BalasPadam

Tak nak ada masalah dikemudian hari, sila komen yang murni-murni je di sin..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.