Khamis, 19 Ogos 2010

Progaram Realiti Saman Siri 2 Kembali

    2:00:00 PG   5 comments



KUALA LUMPUR, 17 Ogos: Gara-gara bertindak ganas mencederakan orang awam, polis dan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) disaman RM2 juta oleh seorang rakyat Malaysia.

Bercakap di lobi Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur, Aleyasak Hamid @ Hassan, 34 tahun mengaku bahawa tempurung lututnya musnah ekoran dipijak oleh anggota polis pada perhimpunan sempena Kempen Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), 10 November tiga tahun lalu.

"Apabila saya jatuh, dalam lima hingga enam orang polis datang menyerang saya dan memijak lutut saya sehingga pecah.

"Saya buat semua ini sebab nak tuntut keadilan atas kezaliman ini kerana selama ini saya ingat polis jaga keamanan rakyat biasa seperti saya," ujarnya sambil menyuarakan rasa tidak selamat berada di tanah air.

Katanya, polis terbabit langsung tidak bersimpati atas kecederaan yang dialaminya pada ketika itu walaupun beliau berkali-kali meminta perikemanusiaan mereka yang terbabit. Aleyasak saman polis, kerajaan RM2 juta...Tepat Dari Sumber??

Wak J sinopsis

Rancangan program realiti saman episod ke dua kini datang lagi, kalau dahulu dalam siri pertama watak sebagai hero telah dibintangi oleh Mazlan Aliman, ingat bukan Mazlan Pet pet ok. Dalam episod kali ini pula dibintangi oleh seorang pendatang baru yang sedang mencuba nasib dalam indusri saman menyaman tanah air. Kalau untung sabut dapat menang sejumlah wang RM2 juta, kalau untung batu pula, siap sedialah terima caci maki dari masyarakat umum.

Motif utama rancangan saman ini diterbitkan adalah untuk membela makhluk-makhluk tuhan yang merasakan diri mereka ditindas atau diperlakukan dengan kejam serta zalim di atas kebodohan diri sendiri. Watak yang cuba dibawa dalam siri kali ini ialah sebagai seorang kaki demo yang mengalami kecederaan kepala lutut serius hingga menyebabkan kecacatan kekal akibat terlanggar pembahagi jalan kerana mata dan mulut sibuk memaki hamun pihak polis dan FRU semasa demonstari tersebut. Scane paling hangat sekali dalam episod kali ini, apabila si hero mendakwa lututnya cedera bukan disebabkan terlanggar pembahagi jalan, tapi telah disepak oleh lima enam orang anggota polis termasuk FRU. Memang dasyat adegan tersebut kalau kita dapat menyaksikan secara live tapi tiga tahun dulu la.

Dalam setiap lakunan darama pasti mempunyai babak sedih sebagai pelengkap cerita bagi menarik minat penonton sehingga menitiskan air mata. Babak sedih kali ini menceritaka si Hero ini melalui keperitan sepanjang hidup selepas berlakunya peristiwa demo tersebut. Si hero terpaksa berhabis wang untuk menaggung kos rawatan yang agak mahal. Demi kelangsungan hidup si hero terpaksa membantu isterinya mengadakan kelas tambahan  kecil kecilan bagi manyara anak mereka yang masih kecil dan bersekolah. Memang sugguh sadis sekali.

Penamat pada jalan cerita ini, si hero nekad mengambil tindakan undang-undang terhadap penjahat-penjahat tersebut dengan memfailkan saman sebanyak RM2 juta kurang sedikit daripada episod pertama iaitu sebanyak RM20 juta. Watak penjahat dalam siri kedua ini telah dipegang oleh ACP Kamal Pasha Jamal (Ketua Polis Daerah Dang Wangi), Datuk Sabtu Osman (Ketua Polis Kuala Lumpur), Tan Sri Musa Hassan (Ketua Polis Negara) dan kerajaan Malaysia sebagai defendan...To be continue....


Moral Of the story

Jangan kita berperangai seperti BABI kalau tidak mahu kepala lutut pecah terlanggar pembahagi jalan. Menyondol sesuka hati tanpa memikirkan kesanya pada masa akan datang. Sekarang siapa yang susah? keluarga En. Aleyasak juga. Kepada juak-juak pakatan rakyat yang berhasrat nak berdemo pada masa akan datang, ambil la cerita wak ini sebagai iktabar. Kepala lutut dah tak boleh pakai menang wang berjuta-juta pun dah tak berguna. Nasib bukan SOSEJ LEMBIK yang patah (pinjam ayat blogger Bingai@Bangang), kalau tidak, haru jadinya.

Wak Jengkol

Tentang Wak Jengkol

A Low Profile Blogger.

Previous
Next Post
5 ulasan:
Write comments
  1. keh3x. kalo dapat, melopong gak kita ni wak.

    BalasPadam
  2. wah,ape aku nk buat dgn 2juta eh kalo dapat?? (sambil mata ada lambang RM)

    BalasPadam
  3. Gadis comel: Tak kan dapatnya..nak2 lagi kalau jenis demo haram..

    Anis: beli rumah sebiji, kete sebiji, masuk tabung haji, lps tu melabur kat ASB

    BalasPadam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.