Isnin, 7 Julai 2014

FGVH Bayar Dividen RM72.9 juta Pada Peneroka Felda

    12:00:00 PG   6 comments

Najib-FGV-2014

Wak J: Eh! Betul ke ni..Bukan ke hari tu Pembangkang kata FGVH rugi teruk. Pelik!
KUALA TERENGGANU - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan pembayaran dividen akhir Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVH) kepada peneroka Felda berjumlah RM72.9 juta.

Sehubungan itu, semua 112,635 warga peneroka seluruh negara akan menerima imbuhan sebanyak RM647.78 seorang.
  
Pembayaran dividen akhir FGV ini membabitkan jumlah 10 sen sesaham yang mana ia akan dibayar menerusi Tabung Amanah pada Jumaat ini (11 Julai).
  
Perdana Menteri yang menghadiri majlis berbuka puasa bersama warga peneroka di Pejabat Felda Wilayah Terengganu ketika berucap turut mengumumkan pemberian duit raya kepada peneroka Felda dengan jumlah keselurahan sebanyak RM30.5 juta.
  
Najib berkata, pemberian ini sebagai menghargai sumbangan peneroka kepada pembangunan Felda dan membantu perbelanjaan persiapan Hari Raya mereka.
  
"Kita juga menyerahkan duit raya sebanyak RM300 bagi setiap keluarga peneroka bagi meringankan lagi beban kewangan peneroka dan keluarga mereka dalam membuat persiapan untuk menyambut Aidilfitri tidak lama lagi," katanya.
  
Turut hadir isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor, Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman dan isteri Toh Puan Harlina Zakaria, Menteri Pendidikan Kedua Datuk Seri Idris Jusoh, Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Jailani Johari serta Pengerusi Felda Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad.
  
Di majlis itu juga, Najib turut menyerahkan zakat perniagaan bagi pihak Kumpulan Felda berjumlah RM22.02 juta.
  
Katanya, jumlah bayaran zakat tersebut bersempena keuntungan FGV yang dicatatkan pada tahun kewangan 2013 iaitu sebanyak RM8.6 juta, Koperasi Permodalan Felda (KPF) RM12.8 Juta, Felda D'Saji RM321,200 dan koperasi kakitangan Felda Malaysia Berhad (FELKOP) RM297,985.97.
  
Zakat perniagaan ini dibayar kepada 14 Pusat Zakat Negeri iaitu bagi negeri-negeri dimana kumpulan Felda menjalankan operasi perniagaannya.
  
Sementara itu bersempena majlis tersebut yang dihadiri kira-kira 6,000 orang, kumpulan Felda turut memberikan sumbangan amal dan saguhati kepada masjid Felda yang melibatkan jumlah sebanyak RM927,500 yang akan diagihkan kepada Pengerusi Masjid, Imam, Bilal dan Siak.
  
Selepas majlis ini, Najib dijadual bersolat Isyak dan tarawih di Masjid Al-Abrar Bukit Tok Beng, Seberang Takir di sini sebelum berlepas pulang ke ibu negara.
  
Sementara itu, rata-rata peneroka Felda melahirkan rasa terharu dengan pengumuman dan sumbangan itu oleh Perdana Menteri.
  
Wakil peneroka Samsudin Othman, 62, bersyukur dengan pengumuman Najib yang sudi memberi sumbangan hari raya sebagai persiapan menyambut lebaran.
  
"Walaupun jumlah itu tak besar namun ia sedikit-sebanyak menolong dan mampu meringankan beban kami," kata Samsudin yang berasal dari Johor.
  
Seorang lagi peneroka Ismail Mohamad, 66, dari Felda Neram Satu Kemaman berkata beliau berharap golongan Felda akan terus dilimpahi faedah pada masa akan datang dan usah percaya kata-kata negatif dilemparkan kepada Felda.
  
"Para peneroka usahlah mendengar kata-kata tidak sahih kerana ia akan mendatangkan rasa kurang senang kepada kita sendiri.
  
"Kerajaan kita sudah cukup baik, apa lagi kita masih tidak puas hati?," katanya. - Bernama

WakJ Zoner

Tentang WakJ Zoner

Seorang blogger kacak, kaya dengan senyuman dan sangat merendah diri. Ingin berkenalan sila PM wak di wakjon9@gmail.com

Previous
Next Post
6 ulasan:
Write comments
  1. Selain org2 Felda dan pekerja perkhidmatan awam tak ada manusia lain ke dalam Malaysia. Ingat undi je makluk2 yg diperturunkan oleh Razak. Bagus dia mati gitu.

    BalasPadam
  2. Selain org2 Felda dan pekerja2 perkhidmatan awam tak ada manusia lain ke di Malaysia. Ingat undi je makluk2 yg diperturunkan oleh Razak. Bagus dia mati gitu.

    BalasPadam
  3. Lu apahal bro. Meroyan serupa hilang akal. Lu kena tau, saham felda kena la bg pd peneroka felda sebagai ahli. Kalau mak pak lu peneroka, dorangpun dpt. Tp aku rasa x payahlah bg sbb anak dia langsi mcm lu.. Gila isim mcm.x cukup zat...

    BalasPadam
  4. Cuba tanya Ahjib, brp untung FGV?

    Tu kaki rasuah Isa Samad, tarak dapat sham ker?

    Bagi dividen tak umum keuntungan, bolehlah mak bapak atuk nenek peneroka Felda ko kelentong! Duit kak Ros hasil jualan rock melon mengkali nih agaknya....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Peneroka Felda tak peduli pun brp untuk FGV dapat...yg penting dapat duit

      Padam

Sila komen yang murni-murni saja di sini..

Get updates in your email box

Complete the form below, and we'll send you our recent update.

Deliver via FeedBurner
© 2017 Wak Jengkol. WP Theme-junkie. Designed by Bloggertheme9
Proudly Powered by Blogger.